Dr. Broermann, oprichter van Asklepios Clinics, investeert in het nieuwe bedrijf CeMeT in Tübingen (Duitsland)

TÜBINGEN, Duitsland, January 9, 2017 /PRNewswire/ --

Darmbacteriën en microbioom: belangrijke terreinen voor Precision Medicine ('nauwkeurige geneeskunde') in de toekomst
De oprichter en enige aandeelhouder van de privé-kliniek Asklepios, Dr. Bernard grosse Broermann, heeft 40% van de aandelen van het Center for Metagenomics, CeMeT GmbH, overgenomen. CeMeT bouwt met het Tübiom-project een van de grootste referentiedatabases op het gebied van microbioom ter wereld: (http://www.tuebiom.de). Het doel is het beter begrijpen van de invloed van darmbacteriën bij ziekten zoals kanker, diabetes en de ziekte van Alzheimer, evenals bij vitaminetekorten. Slechts een paar weken geleden, tijdens een evenement dat werd georganiseerd door de Duitse krant Die Zeit, kondigde Dr. Broermann officieel aan dat Asklepios de betrokkenheid op het gebied van Precision Medicine zal intensiveren.
(Photo: http://mma.prnewswire.com/media/454583/CeMet_gut_microbiome_human_health.jpg )

De oorzaken van vele ziekten zijn onbekend en medicatie wordt momenteel alleen op statistische basis voorgeschreven. Nu Precision Medicine groeit, wordt een andere benadering ontwikkeld, inclusief evaluatie van genetische varianten, het milieu en andere factoren, zoals de bacteriën die de darmen bevolken.
Als onderdeel van deze nieuwe betrokkenheid is het kapitaal van CeMeT met enkele miljoenen euro's verhoogd. De oprichters en aandeelhouders van CeMet, de professoren Ingo Autenrieth, Daniel Huson en Detlef Weigel van Tübingen en CeGaT GmbH, blijven deel uitmaken van het bedrijf en behouden samen 55,6% van de aandelen.
In 2016 werd meer dan 600 miljoen dollar in microbioomonderzoek geïnvesteerd. Dit onderzoeksveld groeit snel en steeds meer onderzoeksgroepen en bedrijven hebben behoefte aan analyse en interpretatie van microbioom. Het belang van onderzoek naar microbioom wordt aangetoond door de lancering eerder dit jaar van het 'National Microbiome Initiative' door de Amerikaanse regering. In aanvulling op het Tübiom-project is CeMeT al sinds de oprichting in 2014 een servicepartner van universiteiten en klinieken op het gebied van microbioomanalyse. Analyses worden met toonaangevende technieken uitgevoerd.
CeMeT en Asklepios-klinieken
In 2014 richtten drie bekende wetenschappers en een gerenommeerd laboratorium voor menselijke genetische diagnostiek een microbioombedrijf op met de naam CeMet. Op hetzelfde moment begonnen de professoren Ingo Autenrieth, Daniel Huson en Detlef Weigel in samenwerking met CeGaT GmbH aan een van 's werelds grootste microbioomprojecten: de Tübiom. Het doel van het project is om microbioomanalyse geschikt te maken voor diagnostisch gebruik door een referentiedatabase op te zetten. Met de oprichter van de Asklepios-klinieken als extra aandeelhouder van CeMeT, wordt het bedrijf door 45.000 medewerkers en meer dan twee miljoen patiënten per jaar ondersteund. CeMet combineert nu snelheid en flexibiliteit met de mogelijkheden van een grote organisatie. Tijdens de dagelijkse gang van zaken biedt CeMeT microbioomanalyse (16S en 'shotgun') aan klanten in onderzoek en industrie. Het bedrijf combineert expertise in analyses vooraf, sequencing, gegevensanalyse, microbiologie en geneeskunde.

Dr. Isabell Flade
Telefoon: +49 (0)7071-565-44-800