Recordomzet supermarkt week voor Kerst

Omzetgroei van 2,5% voor supermarkten in 2016

In december 2016 (weken 49-52) steeg de supermarktomzet met 3,3%. Er werd een nieuwe Kerstpiek gerealiseerd in 2016. De gemiddelde weekomzet in de laatste 2 weken van december 2016 steeg met 2,6% naar Euro 751 miljoen. De week vóór Kerst (wk 51) scoorde de hoogste omzet ooit met Euro 879 miljoen. De omzet in de Ná-Kerstweek (wk 52) bleef met Euro 624 miljoen iets achter bij de verwachting.
De supermarktomzet is in het jaar 2016 met 2,5% gestegen naar Euro 34,49 miljard (Euro 33,63 miljard in 2015). De omzet per kassabon steeg met 1,3% naar Euro 22,53 (Euro 22,23 in 2015). Het aantal uitgegeven kassabonnen in 2016 steeg met 1,2%.

Stijging supermarkt Q4 2016
Kijken we naar Q4 (wk 40-52) van 2016 dan zien we een stijging van de supermarktomzet van 3,3% naar Euro 8,81 miljard (Euro 8,52 miljard in Q4 2015). De omzet per kassabon steeg met 2,0% van Euro 22,57 (Q4 2015) naar Euro 23,02 (Q4 2016).

Verwachtingen 2017
Voor 2017 wordt een omzetgroei voor de supermarkten van 2,5% verwacht. Dit is gelijk aan de omzetgroei van 2016. Het aantal kassabonnen zal naar verwachting met 1,0% stijgen en de omzet per kassabon met 1,5%.

Geplaatst in:

Over GfK
GfK biedt betrouwbare markt- en consumenteninformatie waardoor klanten betere beslissingen kunnen nemen. Over de hele wereld combineren meer dan 13.000 marktonderzoekexperts hun passie met de jarenlange onderzoekservaring van GfK. Hierdoor is GfK in staat om wereldwijde inzichten te koppelen aan lokale marktinformatie uit meer dan 100 landen. Door gebruik te maken van innovatieve technologieën, zet GfK big data om in smart data. Hierdoor kunnen onze klanten hun concurrentievoordeel verbeteren en krijgen zij meer inzicht in de keuzes en ervaringen van hun consumenten.

Voor meer informatie:www.gfk.com/nl of volg GfK op Twitter: https://twitter.com/GfK_nl

Joop Holla
Research Director | Consumer Experiences