Bruna als neutrale servicepartner tussen consument en webwinkel

Bruna richt bemande en onbemande servicebalies in voor het afleveren, ophalen en versturen van poststukken en pakketten. Voor dit nieuwe initiatief, met de werknaam 'Bruna Hub', heeft de keten de intentie uitgesproken een samenwerking aan te willen gaan met DHL en Sandd. Ook met andere partijen worden intensieve gesprekken gevoerd.

Het is de bedoeling dat de Bruna winkel een brugfunctie krijgt tussen (online) aanbieder, vervoerder en consument. De dienstverlening is compleet: de consument kan bij de nieuwe servicebalie terecht om pakketten en post te versturen, op te halen of te retourneren. Bruna is ook in gesprek met aanbieders voor diverse additionele diensten. Hierdoor is er zekerheid van levering, bepaalt de consument de afleverplek en het moment en worden de logistieke kosten verder verlaagd. Tegelijk ondersteunt de winkelketen het inkomen van de ondernemer met deze nieuwe aanpak.

"Bruna wil zelf de regie en mogelijkheid tot uitbreiding van vervoerders en online-aanbieders om daarmee de vergoeding en traffic in de winkels verder uit te breiden. Al deze zaken zijn van belang in de totale keten en genereert ook extra omzet voor de ruim 300 Bruna winkels," legt Algemeen Directeur van Bruna Fred Zeegers uit. "Wij gebruiken nu ook al DHL en Sandd voor de aanlevering van ons assortiment in samenwerking met onze huidige leveranciers. We breiden de dienstverlening uit door in de buurt bij mensen meer ophaal-, verstuur- en retourpunten te realiseren, de winkels behouden hun spilfunctie in de winkelstraat en omgeving en krijgen mensen over de vloer. Voor Sandd is gekozen omdat Bruna graag ook in de postverzending een totaalaanbod brengt in relatie tot de wenskaarten."

Wouter van Benten, CEO DHL Parcel Benelux voegt daaraan toe: "De aansluiting van de Bruna winkels op het DHL Parcelshop-netwerk is een substantiële aanvulling op de bijna 1500 DHL punten. Daar kunnen consumenten en zakelijke verzenders hun pakketten nu al ophalen en afgeven voor verzending binnen Nederland en Europa en naar de rest van de wereld. We verheugen ons er op om de bestaande samenwerking met Bruna verdere invulling te geven en door bundeling van sterke merken voor nog meer service en gemak in de buurt te zorgen."

"Deze samenwerking sluit naadloos aan bij de strategie van Sandd," zegt Ronald van de Laar, CEO Sandd. "We worden op deze manier een postbedrijf met een veel breder portfolio. Sandd zal zich steeds meer gaan focussen op de behoeftes van het MKB én van de particuliere verzenders en ontvangers."

Begin volgend jaar zal Bruna de eerste winkels voorzien van de nieuwe servicebalies. Zij dienen meteen als pilotwinkels om het concept verder te ontwikkelen, waarna naar verwachting binnen twee jaar alle Bruna's zullen zijn voorzien van een bemande en/of onbemande 'Bruna Hub'.

Geplaatst in:

Bruna BV