Spelenderwijs solliciteren verkleint jeugdwerkloosheid

IamProgrez helpt gemeenten en bedrijven met serious game Ready4Work

Steeds meer gemeenten in Nederland gebruiken assessments in de vorm van een game van het bedrijf IamProgrez om de jeugdwerkloosheid terug te dringen. Via dat soort games kunnen jongeren hun vaardigheden beter aantonen, waardoor bedrijven hen eerder in dienst nemen en hun kansen op de arbeidsmarkt groter worden.

Deze week presenteerde IamProgrez zijn serious game Ready4WorkNB, waarmee de gemeenten in de provincie Noord-Brabant 1250 werklozen jongeren hopen te bereiken. In januari 2017 lanceert het bedrijf zijn volgende serious game voor de gemeente Amsterdam.

Via de interactieve cv-game kunnen jongeren door middel van een spelvorm hun kwaliteiten meten, zoals dat ook bij een assessment gebeurt. Een assessment in gamevorm sluit beter aan bij de belevingswereld van jongeren. Op deze manier wil IamProgrez de kloof dichten tussen vraag en aanbod op de arbeidsmarkt. Vaak sluiten diploma's en opleiding van studenten niet meer aan op wat in het bedrijfsleven gevraagd wordt. Daardoor stijgt de werkloosheid onder schoolverlaters. ,,We zien heel veel lege cv's of cv's die niet aansluiten bij de arbeidsmarkt," zegt Linda Frietman, oprichter en CEO van IamProgrez. ,,Vaak staan er alleen de zogeheten hard skills op, terwijl het bedrijfsleven vooral om soft skills vraagt. Wij meten met onze games of jongeren dat soort vaardigheden beheersen. Bijvoorbeeld of ze probleem oplossend vermogen hebben of hiërarchisch zijn ingesteld, hoe het zit met creativiteit, analyse, organisatievermogen en communicatieve vaardigheden. Zo kunnen we een link leggen tussen wat bedrijven nodig hebben en wat jongeren kunnen, krijg je vaker een match en daalt de jeugdwerkloosheid."

Ready4Work werd de afgelopen jaren door diverse grote gemeenten ingezet en kreeg diverse awards. Steden als Breda en Utrecht gebruikten de game om voortijdig schoolverlaters te helpen hun kansen op de arbeidsmarkt te vergroten. Daarnaast worden de games van IamProgrez gebruikt om opleidingen en onderwijs beter te laten aansluiten op het bedrijfsleven. Doordat studenten hun talenten ontdekken kunnen ze een meer gefundeerde keuze maken voor een studie of beroepsopleiding. ,,Bij het afleveren van studenten op de arbeidsmarkt gaat het niet alleen om een diploma. Ze moeten ook soft skills leren. Scholen kunnen die tijdens de opleiding al bijschaven," aldus Huib Langbroek, mede oprichter en COO van IamProgrez.

Vanwege de innovatieve manier waarop de games deze vaardigheden van jongeren in kaart brengen ontving het Nederlandse bedrijf onlangs de prestigieuze Innovation Award op de BETT beurs (British Education Technology & Training) in Azië, wereldwijd het grootste evenement op het gebied van innovatie en educatie dat plaatsvindt op vier continenten. Om ook de Amerikaanse markt aan te boren maakt IamProgrez in januari 2017 deel uit van de handelsdelegatie die met minister Kamp naar Las Vegas afreist voor de Consumer Electronics Show (CES), de grootste tech-beurs in de wereld.

Over IamProgrez
IamProgrez is vier jaar geleden opgericht door Linda Frietman en Huib Langbroek en ontwikkelt 'gamified assessments'. Hiermee brengt IamProgrez niet alleen de kwaliteiten van iemand in kaart, maar wordt ook zichtbaar wat het toekomstbeeld van de werkzoekende is. Het assessment kijkt naar een match op gebieden als bedrijfscultuur, managementvaardigheden en de rol binnen een team. Al deze factoren spelen mee om de juiste mensen op de juiste plaats te krijgen. De 'gamified assessment' is geschikt voor onderwijs en arbeidsmarkt, maar zorgt bovenal voor een goede aansluiting tussen deze twee. 

Zie: www.iamprogrez.com

IamProgrez

plaats:
Den Haag
website:
http://www.iamprogrez.com

Verstuur nu éénmalig een persbericht

Verstuur persberichten en beeldmateriaal naar redacties in binnen- en buitenland. Via het ANP-net, het internationale medianetwerk van PR Newswire of met een perslijst op maat.

Direct persbericht versturen
070 - 41 41 234