Sluiting AAMU - Museum voor hedendaagse Aboriginal kunst

Het AAMU - Museum voor hedendaagse Aboriginal kunst sluit over zes maanden haar deuren. Na zestien jaar gaat het museum in het hart van het Utrechts Museumkwartier voorgoed dicht. Als enige museum in Europa richt het AAMU zich volledig op hedendaagse Australische Aboriginal kunst. Het museum is trots op alle bijzondere tentoonstellingen die zij heeft mogen tonen en neemt passend afscheid met Tracking Memories. Het geheugen van het land. Deze finale expositie toont naast thematische werken ook de belangrijkste collectie van het museum van de afgelopen zestien jaar. De expositie loopt van 22 januari tot en met 15 juni 2017.

Uitgroeien tot kenniscentrum
Na de opening op 3 maart 2001 laat het AAMU een breed publiek, tijdens twee wisselende tentoonstellingen per jaar, kennismaken met de Aboriginal kunst en cultuur. Ook zoekt het AAMU actief naar de samenhang met kunst uit andere delen van de wereld. In zestien jaar groeit het museum met een gerenommeerde kunstcollectie uit tot kenniscentrum en platform voor Aboriginal betrekkingen binnen Europa. Het is dé plek waar Aboriginal kunstenaars, bezoekers, liefhebbers en professionals uit de kunstwereld elkaar ontmoeten.

Blijvende herinnering
Het museum is jarenlang mogelijk gemaakt met behulp van private financiering. Deze financiering loopt nu ten einde. In dat licht heeft het bestuur besloten af te sluiten met een laatste bijzondere tentoonstelling: Tracking Memories. Het geheugen van het land, om een blijvende herinnering aan het AAMU en de Aboriginal kunst achter te laten. Het publiek kan tot en met 15 juni 2017 genieten van diverse prachtige Aboriginal kunstwerken. Op de laatste dag van de tentoonstelling Tracking Memories sluit het AAMU haar deuren.

Tracking Memories - het geheugen als thema
In de inhoudelijk en visueel rijke slottentoonstelling Tracking Memories. Het geheugen van het land draait het om de samenhang tussen kunstwerken wereldwijd. Aboriginal werk, Afrikaanse 'colon' sculpturen en Europese kunst van onder meer Danny Matthys, Dirk Zoete en Kristof van Gestel gaan de dialoog met elkaar aan. Hoe verbeelden kunstenaars uit verschillende landen en continenten het collectieve geheugen? Hoe nemen zij de complexiteit van de geschiedenis waar? Tracking Memories is een reflectie op de westerse geschiedenis, het kolonisatieverleden en de blijvende invloed daarvan op de actualiteit in Afrika, Australië en Europa.

Zestien jaar baanbrekende tentoonstellingen
Een greep uit het gevarieerde en rijke aanbod van het AAMU van de afgelopen zestien jaar:
- Nomaden in Kunst (2008) creëerde een wisselwerking tussen westerse en niet-westerse kunst.
- In Theme Park (2008) transformeerde kunstenaar Brook Andrew het museum tot een cynisch pretpark, dat het publiek een kritische spiegel voorhield.
- Los van Traditie. CoBrA en Aboriginal kunst (2010) toonde werk van onder meer Inyuwa Nampitjinpa en Paji Honeychild Yankarr, maar ook van Karel Appel, Constant en Corneille.
- In Be My Guest (2011) kozen tien Nederlandse museumprofessionals, kunstenaars of verzamelaars een tegenhanger voor een werk uit de AAMU-collectie. Dit resulteerde in verrassende verbindingen van Sol LeWitt, Yael Bartana en Roy Villevoye met Aboriginal kunst.
Mapping Australia (2016) toont een unieke combinatie van historische VOC-kaarten en Aboriginal kunst. Deze tentoonstelling werd geopend door Koning Willem-Alexander en Koningin Máxima en is tot en met 15 januari 2017 te bewonderen. kritische spiegel voorhiel

Dop Bär, bestuursvoorzitter: "Dankzij de toewijding van de medewerkers en vrijwilligers, het vertrouwen van sponsoren en subsidiënten en het enthousiasme van de vele bezoekers, heeft het AAMU jarenlang op hoog niveau haar collectie mogen delen in Utrecht. Wij hopen dat we bij de laatste tentoonstelling nog veel bezoekers mogen ontvangen."

www.aamu.nl

Voor meer informatie en hoge resolutie beeldmateriaal kunt u contact opnemen met Akkie Groen, marketing & PR, per telefoon (030 2380100) of per mail (info@aamu.nl).

AAMU - Museum voor hedendaagse Aboriginal kunst

Utrecht 20 december 2016