Stichting Vluchteling geeft twee ton voor noodhulp aan Aleppo

Stichting Vluchteling stelt per direct 2 ton ter beschikking voor noodhulp aan de mannen, vrouwen en kinderen die Oost-Aleppo ontvluchten. Na maanden van belegering heeft het Syrische leger grote delen van het oosten van de stad ingenomen. Stichting Vluchteling/IRC is aanwezig op de plekken waar de mensen naartoe vluchten. De situatie is kritiek. We voorzien de meest kwetsbare vluchtelingen van middelen om zélf dekens, voedsel en andere basisbehoeften te kunnen kopen. Ook bieden we medische zorg aan vluchtelingen en psychosociale hulp aan getraumatiseerde volwassenen en kinderen.

"Het is een schande dat de internationale gemeenschap deze ellende niet heeft kunnen voorkomen, het minste wat we nu nog kunnen doen is de meest basale hulp bieden die deze mensen, die alles verloren zijn, nu nodig hebben," stelt directeur Tineke Ceelen van Stichting Vluchteling.

Veel mensen gevlucht uit Aleppo gaan naar de naburige provincie Idlib, waar al meer dan 230.000 ontheemden wonen. Veel vluchtelingen wonen nu in leegstaande gebouwen, zonder verwarming, sanitaire voorzieningen en stromend water. Vooral vrouwen, kinderen en ouderen hebben hier hun toevlucht gezocht. Soms wonen wel 4 gezinnen in één huis.

"Nu mensen Aleppo hebben weten te ontvluchten betekent dat niet dat ze nu veilig zijn. Oók in de provincie Idlib is de situatie kritiek en vrezen we voor een oplaaiing van geweld."

Voor meer informatie, bel met onze persvoorlichter Robert Verduyn, 070 346 89 46 of 06 397 69 151

Stichting Vluchteling giro 999