'82% Nederlanders viert Kerst wél met familie'

CAPELLE AAN DEN IJSSEL, 15 december 2016

Eerder deze week bleek uit onderzoek van Netwerk Notarissen onder zo'n 1300 personen dat één op de vier Nederlanders Kerstmis niet met familie viert. Een opmerkelijk verschil met de resultaten die vandaag volgen uit de jaarlijkse kerstenquête van Hallmark Cards onder ruim 26.100 respondenten. Hierin zegt 82% deze Kerst zijn of haar familie wél te zien. Daaruit mogen we niet concluderen dat kaartschrijvers betere familiebanden hebben, wel laat het onderzoek een goed beeld van onze kerstbeleving zien.

Maar liefst 94% van de mensen die de vragenlijst invulden, geeft aan dit jaar Kerstmis te vieren. Man of vrouw maakt daarbij geen verschil, hoewel de verdeling mannelijke (15%) en vrouwelijke (85%) respondenten, het onderzoek een hoog vrouwelijk gehalte geeft. De helft van de mensen vindt Kerstmis een moment om even bij stil te staan, lief te zijn voor elkaar en na te denken over vrede op aarde. Voor één op de vijf mensen heeft het kerstfeest nog altijd een religieuze betekenis. Ruim 65% vindt de Kerst daarnaast vooral een gezellig samen zijn, met lekker eten en drinken.

In de stemming komen
Dat Kerst niet behouden is tot twee dagen gezellig samenzijn met familie (82%), gezin (37%) en vrienden (22%) blijkt wel uit de aanloop naar het kerstfeest. Op een schaal van 1 tot 10 scoort de moeite die men doet om het huis in kerstsfeer te brengen een 7. Gelukkig doet men dat met veel plezier, want al het gesjouw met bomen, ballen en sterren wordt met een 7,2 gewaardeerd. En het belang van het overbrengen van de beste wensen met Kerst? Dat mag op een 7,3 rekenen. Het huis in kerstsfeer brengen én het overbrengen van kerstwensen hoort er in de beleving dus helemaal bij.

Een échte kaart met stip op 1
Het liefst brengen we onze beste wensen aan familie (94%), vrienden (87%) en buren (60%) over met een kerstkaart via de post (88%). Zo'n 40% brengt zijn wens ook wel mondeling over als ze de persoon in kwestie zien. Sociale media, WhatsApp en e-mail zijn met respectievelijk 30%, 32% en 20% een sterk ingeburgerde aanvulling op onze kerstwenskanalen, maar nog steeds geen absolute vervanging. Ook opvallend: dit jaar stuurt één op de drie mensen een kerstkaart op basis van het principe: 'wie mij stuurt, stuur ik terug'.

Maak het persoonlijk
Op de vraag welke kaarten men het liefst ontvangt, blijkt dat de boodschap het belangrijkst is. Het zijn de woorden van de schrijver die het verschil maken, vindt 64% van de ondervraagden. Niet gek dus, dat men soms ook moeite heeft met het bedenken van een tekst. Bijvoorbeeld als iemand je heel dierbaar is (32%) of wanneer iemand het moeilijk heeft (19%). Inspiratie door voorbeelden van anderen wordt gewaardeerd (74%). En de ultieme beloning voor een zorgvuldig opgestelde tekst? Een positieve reactie van de ontvanger, zegt 20%. Want een ander laten weten dat je aan hem of haar denkt, daar doe je het tenslotte allemaal voor.

Meer weten?
Bovenstaande en nog veel meer inzichten uit de Hallmark kerstenquête vind je terug op onze website . Benieuwd naar de meest favoriete kerstkaarten van Hallmark fans? Je vindt ze hier.


///// EINDE BERICHT /////

Hallmark Cards Nederland is onderdeel van Hallmark Cards Continental Europe en het Amerikaanse Hallmark Cards concern. Met de verkoop van wenskaarten is Hallmark Cards marktleider in de Benelux. Jaarlijks vinden miljoenen Hallmark wenskaarten hun weg naar vrienden, familie en kennissen om bijzondere momenten en emoties met elkaar te delen. Naast wenskaarten verkoopt Hallmark agenda's, kalenders, geschenkpapier en heeft ze naast verwenkaarten ook kleine cadeautjes in het assortiment.

Hallmark Cards Nederland B.V.

plaats:
CAPELLE AAN DEN IJSSEL

Andere persberichten van deze organisatie

Verstuur nu éénmalig een persbericht

Verstuur persberichten en beeldmateriaal naar redacties in binnen- en buitenland. Via het ANP-net, het internationale medianetwerk van PR Newswire of met een perslijst op maat.

Direct persbericht versturen
070 - 41 41 234