Oorlogsheld George Maduro krijgt eigen stripboek

Verhaal over naamgever Madurodam verspreid onder 8500 scholen

14 december 2016 - In een feestelijk verlicht Madurodam is het eerste exemplaar van het stripboek 'George Maduro held van Curaçao tot Madurodam' uitgereikt. Dertig Antilliaanse kinderen tussen de 8-14 jaar hebben het stripboek ontvangen uit handen van scenarist Jan Kragt en striptekenaar Franky Drappier. De uitreiking vond plaats in Madurodam bij het nieuwe theater waar bezoekers het "verhaal van George" kunnen beleven. Vanaf vandaag wordt de strip onder 8500 Nederlandse scholen verspreid zodat iedere leerling het bijzondere levensverhaal van deze Sefardisch-Joodse Curaçaoënaar kan lezen.

Strip over een oorlogsheld
De strips zijn in het Nederlands en in het Papiaments verkrijgbaar en verbeelden het bijzondere leven van deze beroemde Curaçaoënaar, de oorlogsheld, waarnaar Madurodam is vernoemd. Zijn Curaçaose ouders, Rebecca en Joshua Maduro schonken begin jaren '50 het startkapitaal om Madurodam te bouwen.

De auteurs zijn erin geslaagd om het intense leven van deze jonge oorlogsheld uit Curaçao op aansprekende wijze weer te geven. In het verhaal beleeft de lezer hoe George zijn vrijheid en leven opofferde om anderen te redden. Hoe hij vocht voor volk en vaderland, maar ook hoe hij heeft geleden in gevangenissen en concentratiekampen. Desondanks bleef George tijdens zijn korte leven vriend en vijand inspireren.

Madurodam als verbindende factor
Het boek maakt duidelijk hoe Curaçao en Nederland tijdens en na de Tweede Wereldoorlog op bijzondere wijze met elkaar verbonden raakten door de oprichting van Madurodam. Aan de hand van tekeningen beleeft en ontdekt de lezer het spannende en prachtig verhaal over moed, opoffering en trouw van een jonge man van Curaçao wiens naam voor altijd voortleeft.

Het stripboek is in het kader van het George Maduro jaar ontwikkeld door stichting Eureducain opdracht en in nauwe samenwerking met de Curaçaose stichting De Cultuur Kameleon. Het project is financieel mede mogelijk gemaakt dankzij een gift van de goede doelen stichting van Madurodam.

In 2016, het jaar dat George Maduro 100 jaar zou zijn geworden, presenteert Madurodam verschillende activiteiten die het bijzondere levensverhaal van George Maduro opnieuw onder de aandacht brengen. Op zijn geboortedag 15 juli werd zijn biografie gepresenteerd, is een monument onthuld en vond in het park de opening van het theater plaats waar 'het verhaal van George" wordt verteld. Met deze activiteiten krijgt de naamgever van Madurodam, drager van de Militaire Willemsorde, een gezicht en een verhaal.

Foto vrij van rechten te gebruiken met naamsvermelding van fotograaf Jean-Pierre Jans

Meer informatie over het bericht: Mieke Pennock (06) 12 95 24 11

Over Madurodam
Madurodam is dé plek waar binnen- en buitenlandse bezoekers ontdekken waar ons kleine land groot in is. Sinds 1952 geeft Madurodam de grote verhalen van Nederland van generatie op generatie door. Tegenwoordig ook interactief en door ontdekkend leren. Het bekende miniatuuraanbod is verrijkt met digitale en fysieke interacties en attracties. Ieder jaar bezoeken 650.000 - 700.000 mensen het park. De opbrengsten van Madurodam worden geschonken aan goede doelen voor kinderen met als focus het ontdekken en ontwikkelen van talent van kinderen in de basisschoolleeftijd. Madurodam heeft sinds de opening bijna 32 miljoen euro aan deze goede doelen geschonken.

Madurodam