Vrijwilliger noodopvang Havenstraat geeft vluchtelingen een gezicht

Boeklancering: Wachtkamer Havenstraat

Amsterdam, 20161214 -- Ruim een half jaar werkte Tanja te Beek als vrijwilliger in de noodopvang voor vluchtelingen in de Amsterdamse Havenstraat. Ze gaf er Nederlandse les en hielp bij praktische zaken als het ontbijt en de was. De mensen die zij tot dan toe op televisie als massa's voorbij had zien komen, stonden nu in levenden lijve voor haar. Ze veranderden van anonieme figuranten in grappige, slimme, gestreste, hulpvaardige individuen. Dat, en alles wat er in de noodopvang gebeurde, vond zij zo bijzonder, dat ze het is gaan opschrijven.

Met 'Wachtkamer Havenstraat' geeft de auteur vluchtelingen een gezicht. Ze vind het belangrijk dat meer mensen kennis maken met vluchtelingen, ook al is het op papier. Als meer mensen vluchtelingen zien als personen, als individuen, draagt dat zeker bij aan minder haat en meer begrip voor deze 'nieuwe buren'.

De tekeningen van de vluchtelingen in het boek zijn gemaakt door Habtom Weldemichael, die ook in de Havenstraat gewoond heeft.

Uitgeverij U2pi BV