Productie groene energie valt bar tegen

Kijk naar Parijs en Marrakesh: hernieuwbare energie staat hoog op de agenda. Maar ondanks recordinvesteringen vallen de productie en winstgevendheid van groene energie bar tegen. Dat blijkt uit onderzoek van de researchafdeling van kredietverzekeraar Euler Hermes. Zo zijn investeringen in biobrandstoffen en biomassa in de versukkeling geraakt en dalen al 8 jaar op rij.

Alles bij elkaar stegen de investeringen in hernieuwbare energie de afgelopen jaren wereldwijd gemiddeld zo'n 10% per jaar. Het geld ging daarbij vooral naar zonne- en windenergie. Investeringen in energiebronnen als biobrandstoffen, biomassa en waterkracht laten de afgelopen 8 jaar juist een daling zien van gemiddeld jaarlijks 15%. Belangrijke oorzaak hiervan zijn de lagere grondstofprijzen, waaronder olie.

Johan Geeroms, Senior Risk-manager bij Euler Hermes: "Van de honderden miljarden dollars aan investeringen in groene investeringen gaat een schamele 6% procent naar biobrandstof, biomassa en waterkracht. Kijken we naar de VS dan komt groene energie niet verder dan 15% van de totale elektriciteitsproductie. Natuurlijk zal dit percentage verder oplopen, maar het geeft vooral aan hoe enorm groot het aandeel van fossiele energie nog is. In 2014 stortte de olieprijs met 60% in. Dan valt voor veel bedrijven de urgentie weg om de overstap naar groene energie door te zetten."

Meeste geld naar solar
Uit het onderzoek blijkt dat zonne-energie investeerders het meest aanspreekt. Euler Hermes schat de investering hiervoor in 2016/2017 op 380 miljard dollar wereldwijd. Dat is fors hoger dan de investeringen in deze periode in windenergie: 286 miljard dollar.

Matige winst Maar de winstmarges van bedrijven in deze sectoren zijn verre van indrukwekkend. Over de afgelopen 8 jaar worstelt solar met een gemiddeld operationele marge van -10%, bij windenergie is dat -1%. De schuldenlasten van de bedrijven zijn enorm. SunEdison, een van de grootste spelers op het gebied van zonne-energie, kan hierover meepraten. Het bezweek bijna onder de schuldenlast en vroeg eerder dit jaar uitstel van betaling aan.

Geeroms: "Investeerders willen rendement zien. Dat is nog steeds een moeizaam verhaal in de hoek van wind- en zonne-energie. De beurskoersen spreken duidelijke taal. Na de hype van tien jaar geleden zijn aandelen nog ver verwijderd van de all time high. Zonder het infuus van subsidies zou het er nog slechter uitzien. Daar tegenover staat een taaie olie-industrie. Haar rol is nog lang niet uitgespeeld. Slimme technieken maken de upstream steeds goedkoper. Het Energie Agentschap (IEA) voorspelt zelfs dat we nog een periode van olieschaarste tegemoet gaan omdat de schaliegasvelden snel opgebruikt raken."

Komende jaren verbeteren resultaten
Euler Hermes verwacht voor de komende 3 tot 5 jaar dat de gemiddelde winstgevendheid van zonne-energiebedrijven positief zal zijn. Voor de windindustrie zal de operationele marge naar schatting uitkomen op +5%.

U vindt het complete rapport van Euler Hermes over hernieuwbare energie als bijlage bij dit persbericht of via de link: http://www.economischetrends.nl/economisch-onderzoek/173/hernieuwbare-energie

Geplaatst in:

Euler Hermes Nederland
Sabine Weppner
tel. +31 (0)73 688 96 65
sabine.weppner@eulerhermes.com

----------------------------------------------------------------
Euler Hermes is wereldmarktleider op het gebied van kredietverzekeringen en een van de leiders op het gebied van (bank)garanties en incasso. Met ruim 100 jaar ervaring en 6400 medewerkers in meer dan 50 landen biedt Euler Hermes een uitgebreide dienstverlening aan B-to-B klanten in zowel klein-, midden- en grootbedrijf als multinationals, die hun debiteuren willen verzekeren. De groep heeft in 2015 een omzet van 2.6 miljard euro geboekt.

Euler Hermes heeft een credit intelligence netwerk ontwikkeld om de financiële stabiliteit van meer dan 40 miljoen bedrijven te analyseren. De groep heeft in 2015 in totaal 890 miljard euro transacties beschermd.

Euler Hermes, dochtermaatschappij van Allianz, is genoteerd aan NYSE Euronext Parijs. Euler Hermes heeft een AA- rating van Standard & Poor's en Dagong Europe.

Cautionary note regarding forward-looking statements: The statements contained herein may include statements of future expectations and other forward-looking statements that are based on management's current views and assumptions and involve known and unknown risks and uncertainties that could cause actual results, performance or events to differ materially from those expressed or implied in such statements. In addition to statements which are forward-looking by reason of context, the words "may", "will", "should", "expects", "plans", "intends", "anticipates", "believes", "estimates", "predicts", "potential", or "continue" and similar expressions identify forward-looking statements. Actual results, performance or events may differ materially from those in such statements due to, without limitation, (i) general economic conditions, including in particular economic conditions in the Euler Hermes Group's core business and core markets, (ii) performance of financial markets, including emerging markets, and including market volatility, liquidity and credit events (iii) the frequency and severity of insured loss events, including from natural catastrophes and including the development of loss expenses, (iv) persistency levels, (v) the extent of credit defaults, (vi) interest rate levels, (vii) currency exchange rates including the Euro/U.S. Dollar exchange rate, (viii) changing levels of competition, (ix) changes in laws and regulations, including monetary convergence and the European Monetary Union, (x) changes in the policies of central banks and/or foreign governments, (xi) the impact of acquisitions, including related integration issues, (xii) reorganization measures, and (xiii) general competitive factors, in each case on a local, regional, national and/or global basis. Many of these factors may be more likely to occur, or more pronounced, as a result of terrorist activities and their consequences.

The company assumes no obligation to update any forward-looking statement.

Euler Hermes

's-Hertogenbosch