Ruim een kwart van bestedingen in supermarkten komt van 65-plussers

November hoogste omzetgroei over afgelopen 11 maanden

Ruim een kwart van de bestedingen binnen supermarkten komt van 65-plus huishoudens. 56% van de omzet in de supermarkt komt binnen van de 50-plussers. De verwachting is dat het belang van de groep van 65 jaar en ouder steeds verder gaat toenemen.
De supermarktomzet is in november met 3,3% gestegen naar Euro3,33 miljard (Euro3,22 miljard in november 2015). In de eerste 11 maanden van dit jaar is de supermarktomzet met 2,5% gestegen naar Euro31,66 miljard (Euro30,88 miljard t/m november 2015).

Stijging aantal bezoeken aan supermarkt
Per kassabon werd er in november 2,4% meer afgerekend (Euro 22,55 november 2016 en Euro 22,02 november 2015). Ook is er een stijging van 0,9% in het aantal supermarktbezoeken.

Aankoopgedrag ouderen wijkt fors af
Het aankoopgedrag van ouderen (65-plussers) wijkt sterk af, zowel qua assortiment, online boodschappen doen als ook de gekozen supermarktformule.
Wat het assortiment betreft geven ouderen relatief weinig uit aan zoutjes, frisdrank en diervoeding en besteden ze bovengemiddeld aan bloemen & planten, wijn, warme dranken, aardappelen, groente & fruit. Ook qua online boodschappen doen, wijken ze af; zo nemen ze nog geen kwart van de online omzet voor hun rekening.
65-plussers doen vooral boodschappen bij Spar, Poiez, Aldi, Nettorama, Emte, Coop en Plus.

Geplaatst in:

Voor meer informatie:
Joop Holla
Research Director | Consumer Experiences
T +31 (0)162 384 278 | M +31 (0)6 553 231 14
joop.holla@gfk.com

Over GfK
GfK biedt betrouwbare markt- en consumenteninformatie waardoor klanten betere beslissingen kunnen nemen. Over de hele wereld combineren meer dan 13.000 marktonderzoekexperts hun passie met de jarenlange onderzoekservaring van GfK. Hierdoor is GfK in staat om wereldwijde inzichten te koppelen aan lokale marktinformatie uit meer dan 100 landen. Door gebruik te maken van innovatieve technologieën, zet GfK big data om in smart data. Hierdoor kunnen onze klanten hun concurrentievoordeel verbeteren en krijgen zij meer inzicht in de keuzes en ervaringen van hun consumenten.
Voor meer informatie:www.gfk.com/nl of volg GfK op Twitter: https://twitter.com/GfK_nl

GfK

Dongen