Duitsland: strop door faillissementen stijgt

Het aantal faillissementen in Duitsland mag dan teruglopen, de strop door bedrijven die failliet gaan, steeg het afgelopen jaar met 48%. Deze trend van stijgende verliezen zet komend jaar door. Wel zal het aantal faillissementen in Duitsland historisch laag blijven. Dat blijkt uit een recente studie van Euler Hermes, wereldmarktleider in kredietverzekeringen.

"Wat opvalt is dat het vooral grotere bedrijven zijn die in Duitsland failliet gaan. Gevestigde bedrijven die niet in staat blijken mee te groeien met de tijd. Ze houden vast aan oude, versleten concepten. Dat lukt een tijd, maar op een gegeven moment houdt het op. De reserves zijn opgebruikt en met kostenbesparing alleen valt het ook niet mee te redden." Zo stelt Walter Toemen, directeur Risk van Euler Hermes Nederland. Ook wijst hij op de stagnerende wereldhandel. "Voorheen bedroeg de groei van de wereldhandel in economische goede tijden meer dan 10%. Nu komen we niet verder dan 4%."

Bijna 50% hoger
Al eerder voorspelde Euler Hermes dat in Duitsland de verliezen door faillissementen dit jaar zouden toenemen. "Dat is helemaal juist gebleken. Kijken we van augustus vorig jaar tot augustus dit jaar dan is de totale schadepost door faillissementen opgelopen tot 26 miljard euro. Bijna 50% hoger dan in 2015." Het gemiddelde verlies per faillissement komt in Duitsland uit op 1,2 miljoen euro. Volgens Toemen zal het schadebedrag in Duitsland blijven toenemen.

Nederland
"Ook in Nederland zien wij, hoewel op kleinere schaal en beperkt tot enkele branches, dat de faillissementen groter worden in omvang. Het voorbeeld van V&D is iedereen bekend. Retail non-food heeft het sowieso moeilijk in ons land. Moeizaam gaat het nog steeds in de bouw en constructie, en dan vooral bij de grote ondernemingen. Gelukkig stijgt hier de generale vraag maar de infra-problemen zijn nog niet voorbij. Verder zien we bij andere branches een enorme vraaguitval zoals bij de offshore." Kwetsbare sectoren in Duitsland zijn technologie, productie, handel, bouw, finance en de transport-industrie.

Domino-effect
Het probleem bij grotere bedrijven die omvallen is dat ze vaak ook een kring aan leveranciers meesleuren. "Een bekend domino-effect. Een paar grote concerns die het loodje leggen kunnen zo hele sectoren ontwrichten en in een neerwaartse spiraal trekken", aldus Toemen. Hij wijst erop dat het aantal faillissementen wereldwijd weer stijgt.

Faillissementen in Duitsland 2016
In nagenoeg alle Duitse deelstaten daalt het aantal faillissementen. De grootste daling is te noteren in Thüringen (-24%), Hamburg en Rheinland-Pfalz (ieder -15%). Tegen de trend in steeg het aantal faillissementen in Saksen (+ 8%), Bremen (+ 6%) en Sleeswijk-Holstein (+ 5%).

Geplaatst in:

Euler Hermes Nederland
Sabine Weppner
tel. +31 (0)73 688 96 65
sabine.weppner@eulerhermes.com

--------------------------------------------------------------------
Euler Hermes is wereldmarktleider op het gebied van kredietverzekeringen en een van de leiders op het gebied van (bank)garanties en incasso. Met ruim 100 jaar ervaring en 6000 medewerkers in meer dan 50 landen biedt Euler Hermes een uitgebreide dienstverlening aan B-to-B klanten in zowel klein-, midden- en grootbedrijf als multinationals, die hun debiteuren willen verzekeren. De groep heeft in 2015 een omzet van 2.6 miljard euro geboekt.

Euler Hermes heeft een credit intelligence netwerk ontwikkeld om de financiële stabiliteit van meer dan 40 miljoen bedrijven te analyseren. De groep heeft in 2014 in totaal 890 miljard euro transacties beschermd.

Euler Hermes, dochtermaatschappij van Allianz, is genoteerd aan NYSE Euronext Parijs. Euler Hermes heeft een AA- rating van Standard & Poor's en Dagong Europe.

Cautionary note regarding forward-looking statements: The statements contained herein may include statements of future expectations and other forward-looking statements that are based on management's current views and assumptions and involve known and unknown risks and uncertainties that could cause actual results, performance or events to differ materially from those expressed or implied in such statements. In addition to statements which are forward-looking by reason of context, the words "may", "will", "should", "expects", "plans", "intends", "anticipates", "believes", "estimates", "predicts", "potential", or "continue" and similar expressions identify forward-looking statements. Actual results, performance or events may differ materially from those in such statements due to, without limitation, (i) general economic conditions, including in particular economic conditions in the Euler Hermes Group's core business and core markets, (ii) performance of financial markets, including emerging markets, and including market volatility, liquidity and credit events (iii) the frequency and severity of insured loss events, including from natural catastrophes and including the development of loss expenses, (iv) persistency levels, (v) the extent of credit defaults, (vi) interest rate levels, (vii) currency exchange rates including the Euro/U.S. Dollar exchange rate, (viii) changing levels of competition, (ix) changes in laws and regulations, including monetary convergence and the European Monetary Union, (x) changes in the policies of central banks and/or foreign governments, (xi) the impact of acquisitions, including related integration issues, (xii) reorganization measures, and (xiii) general competitive factors, in each case on a local, regional, national and/or global basis. Many of these factors may be more likely to occur, or more pronounced, as a result of terrorist activities and their consequences.

The company assumes no obligation to update any forward-looking statement.

Euler Hermes

's-Hertogenbosch