Resultaten HEMA verder verbeterd in derde kwartaal 2016

AMSTERDAM, December 9, 2016 /PRNewswire/ --

Omzet, genormaliseerde EBITDA en marge verder gestegen

HEMA boekte in Q3 2016 een netto omzet van EUR301,2 miljoen, een stijging van 2,9% in vergelijking met Q3 2015. Het genormaliseerde EBITDA* steeg met 33,2% in vergelijking met dezelfde periode in 2015. HEMA verkocht in het derde kwartaal 2016 vooral meer kleding en huishoudelijke artikelen & persoonlijke verzorgingsproducten.

(Logo: http://photos.prnewswire.com/prnh/20161208/447346L...

Belangrijkste punten:

• Netto omzet in Q3 2016 steeg met 2,9% naar EUR301,2 miljoen van EUR292,8 miljoen in Q3 2015
  • Genormaliseerde EBITDA in Q3 2016 steeg met 33,2% naar EUR31,3 miljoen van EUR23,5 miljoen in Q3 2015
  • Groep like-for-like-consumentenomzet steeg met 0,2%, dit is het zevende kwartaal op rij dat de like-for-like-consumentenomzet is gestegen
  • De brutomarge in Q3 2016 steeg met 320 basispunten naar 45,6% van 42,4% in Q3 2015
  • Het netto verlies is in Q3 2016 sterk gereduceerd tot EUR1,6 miljoen tegen EUR28,8 miljoen in Q3 2015

Tjeerd Jegen, CEO HEMA: "We hebben wederom een goed kwartaal achter de rug, ondanks het buitengewone warme weer dat zich in september voordeed. In lijn met de voorgaande kwartalen zijn de omzet, marge en het genormaliseerde EBITDA wederom gestegen. In het derde kwartaal van 2016 hebben we vooral meer kleding en huishoudelijke artikelen & persoonlijke verzorgingsproducten verkocht. De hogere omzet en betere marges leidden ertoe dat het netto resultaat van HEMA in het derde kwartaal sterk verbeterde. We liggen op koers met onze groeistrategie, die bestaat uit het revitaliseren van de Benelux, internationale expansie en groeien in e-commerce. Net zoals in Nederland zijn we in België begonnen met het testen van het internationale winkelconcept. Daarnaast hebben we in Frankrijk onze vijftigste winkel geopend en gaan we verder expanderen in Duitsland. Ook op het gebied van e-commerce presteerde HEMA in het derde kwartaal goed. We blijven ons richten op het structureel verbeteren van de operatie en de onderliggende financiële resultaten."

Operationele resultaten

x EUR miljoen Q3
                                                        FY16         FY15    verschil

Netto omzet                                     301,2        292,8    8,4

Genormaliseerd EBITDA                 31,3          23,5      7,8

Like-for-like-consumentenomzet     0,2%         7,0%

De netto groepsomzet van HEMA steeg in Q3 2016 met 2,9% naar EUR301,2 miljoen van EUR292,8 miljoen in Q3 2015. De omzetstijging werd gestuwd door een hogere groep like-for-like-consumentenomzet (+0,2%), gestegen leveringen aan franchisenemers en een netto toename van het winkelbestand met 21 winkels. In vergelijking met dezelfde periode vorig jaar verkocht HEMA in Q3 2016 vooral meer huishoudelijke artikelen & persoonlijke verzorgingsproducten (+9,5%) en kleding (+3,2%). Door een sterke focus op de vermindering van derving en minder promotionele acties daalde de food-omzet met 5,0%.

De brutomarge is gedurende het derde kwartaal 2016 met 320 basispunten verbeterd ten opzichte van dezelfde periode in 2015. Dit kwam door een betere verkoopmix door de hogere kledingomzet, besparingen op inkoop en minder derving. Daarnaast is HEMA er wederom in geslaagd om het kostenniveau verder te verlagen. Dit heeft geleid tot een verbetering van het genormaliseerde EBITDA en netto resultaat. HEMA ligt op koers om de voorraden verder te verlagen en de winkeloperatie verder te verbeteren.

Netto omzet per regio

x EUR miljoen Q3

FY16         FY15       verschil     %

Nederland                        233,0        229,6       3,4            1,5%

België en Luxemburg       35,2           35,8        (0,6)         (1,6%)

Frankrijk                           21,4           18,3        3,1           17,0%

Duitsland                          3,4              3,5        (0,1)         (2,9%)

Overig                               8,1              5,6         2,5            44,6%

Totaal                                301,2        292,8       8,4            2,9%

Genormaliseerd EBITDA

Het genormaliseerde EBITDA van HEMA steeg in Q3 2016 met 33,2% tot EUR31,3 miljoen tegen EUR23,5 miljoen in Q3 2015. Dit kwam voornamelijk door de hogere netto omzet en hogere brutomarge. Het netto resultaat verbeterde met EUR27,2 miljoen, waardoor het nettoverlies uitkwam op EUR1,6 miljoen in Q3 2016 tegen EUR28,8 miljoen in Q3 2015.

HEMA internationaal

In Q3 2016 steeg de netto omzet in Frankrijk met 17,0% met name door een toename van het winkelbestand met acht winkels in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. In Q3 2016 daalde de netto omzet in België en Luxemburg licht met 1,6% in vergelijking met Q3 2015 onder andere door uitdagende marktomstandigheden. HEMA opende in het derde kwartaal van 2016 winkels in Lyon en Straatsburg. Aan het eind van het vierde kwartaal zullen er onder andere winkels geopend zijn in Keulen, Londen, Madrid en Marseille.

* Voor de definitie van het genormaliseerde EBITDA verwijzen wij u naar het verkorte geconsolideerde tussentijdse financiële overzicht van Q3 2016. (zie "Adjusted EBITDA")

EINDE

Informatie over HEMA

Sinds 1926 maakt HEMA het dagelijkse leven van haar klanten makkelijker en leuker. De producten en diensten van HEMA kenmerken zich door goede kwaliteit, een goed ontwerp voor een scherpe prijs. Bij alles wat we doen staan onze klanten op nummer één. HEMA heeft 30.000 eigen producten en diensten, meer dan 700 winkels in 7 landen en ruim 11.000 medewerkers.

HEMA's financial periods are on the basis of a 52- or 53-week financial period, with each fiscal year ending on the Sunday nearest to January 31. Fiscal year 2015 ("FY15") consisted of 52 weeks and started on February 2, 2015 and ended on January 31, 2016. Fiscal year 2016 ("FY16") consists of 52 weeks and starts on February 1, 2016 and ends on January 29, 2017. The quarters of fiscal year 2016 end on the following dates:

• Quarter 1: May 1, 2016;
  • Quarter 2: July 31, 2016;
  • Quarter 3: October 30, 2016; and
  • Quarter 4: January 29, 2017.

All quarters consist of 13 weeks, which is equal to the corresponding quarters of fiscal year 2015.

Cautionary note: This press release has been prepared by HEMA B.V. ('HEMA' or the 'Company'). While the information contained herein is believed to be accurate, it has not been the subject of an audit or similar investigation. No representation or warranty, express or implied is or will be given by the Company or its respective affiliates, directors, partners, employees or advisers or any other person as to the accuracy, completeness or fairness of this press release and, so far as permitted by law and except in the case of fraud by the party concerned, no responsibility or liability whatsoever is accepted for the accuracy or sufficiency thereof or for any errors, omissions or misstatements negligent or otherwise relating thereto. This press release may include certain statements, estimates, targets and projections provided by the Company with respect to the anticipated future performance of the Company. Such statements, estimates, targets and projections reflect significant assumptions and subjective judgments by the Company's management concerning anticipated results. These assumptions and judgments may or may not prove to be correct and there can be no assurance that any estimates, targets or projections are attainable or will be realised. Accordingly, the Company nor any of their respective directors, partners, employees or advisers nor any other person, shall give any representation or warranty as to the achievements or reasonableness of future projections, estimates or targets nor will they be liable for any direct, indirect or consequential loss or damage suffered by any person as a result of relying on any statement in or omission from this press release and any such liability is expressly disclaimed.

Logo: http://photos.prnewswire.com/prnh/20161208/447346L...

Source: HEMA B.V.