Alliantie moet naleving leeftijdsgrens alcohol verbeteren

PERSBERICHT: Alliantie opgericht om naleving leeftijdsgrens alcohol verder te verbeteren

- Quotes van de betrokken partijen vindt u onderaan het persbericht.

In aanwezigheid van staatssecretaris Van Rijn is vandaag de Alliantie Naleving Leeftijdsgrens Alcohol officieel gelanceerd in Den Haag. De nieuwe alliantie is geïnitieerd door organisaties die direct en indirect betrokken zijn bij de verkoop van alcohol. Door middel van de website www.alliantieleeftijdsgrens.nl zal de alliantie zich de komende jaren inzetten om de leeftijdscontrole en -naleving verder te verbeteren.

De verkopers van alcohol nemen veel maatregelen om de leeftijdscontrole en -naleving steeds verder te verbeteren. In de afgelopen jaren is het nalevingspercentage dan ook flink gestegen. Tegelijkertijd zijn er nog verbeteringen mogelijk. De website www.alliantieleeftijdsgrens.nl heeft als doel om ondernemers te inspireren en samenwerkingen te stimuleren.

'Door inzichten te delen helpen we elkaar vooruit. Samen willen wij het signaal afgeven dat het niet normaal is om drank te verkopen of schenken aan minderjarigen, én dat het niet normaal is om drank te kopen als je zelf minderjarig bent', aldus Peter de Wolf, directeur van STIVA.

Het goede voorbeeld

Bij elk van de aangesloten organisaties zijn legio goede voorbeelden te noemen van bedrijven en ondernemers die zich goed hebben aangepast aan de nieuwe wetgeving. Zo heeft de plaatselijke horeca in De Koog op Texel een unieke gezamenlijke aanpak ontwikkeld in samenwerking met de gemeente door een legitimatie-unit in de dorpsstraat op te richten. Andere voorbeelden focussen zich op de training van medewerkers, zoals de door het CBL ontwikkelde e-learning module voor supermarktmedewerkers, maar ook op overtreders in een discotheek die op maandag terug moeten komen met hun ouders.

Aangesloten organisaties

De alliantie bestaat uit de volgende organisaties: Centraal Bureau Levensmiddelenhandel, Koninklijke Horeca Nederland, NOC*NSF, Landelijke Kamer van Verenigingen, STIVA, Koninklijke Vereniging van Nederlandse Wijnhandelaren, SpiritsNL, Nederlandse Brouwers en Vereniging Drankenhandel Nederland.

Samen slimmer

Waar NIX18 zich voornamelijk richt op de consument, focust de Alliantie Naleving Leeftijdsgrens Alcohol zich op de ondernemers en medewerkers die betrokken zijn bij de naleving. Door best practices te delen en waar mogelijk samen te werken, kunnen we ons nog beter inzetten voor een correcte naleving van de leeftijdsgrens.

Quotes partners Alliantie

CBL: "Het hoge nalevingcijfer van de supermarktbranche laat zien dat de intensieve en veelzijdige manier waarop supermarktorganisaties het toezicht op de leeftijd verankeren in hun bedrijf succesvol is. Onze best practices delen wij graag met de andere verkooppunten."

Goede naleving van de leeftijdgrens vindt Koninklijke Horeca Nederland belangrijk. Het is niet voor niets dat KHN samen met de Nederlandse Brouwers de campagne '18 jaar? Bewijs t maar!' is gestart. De website van de alliantie is een extra hulpmiddel waar ook horecaondernemers goede voorbeelden en inspiratie voor naleving kunnen opdoen, aldus Robèr Willemsen; voorzitter Koninklijke Horeca Nederland.

LKvV: "De naleving van de leeftijdsgrens staat bij onze aangesloten studentenverenigingen hoog in het vaandel. De Landelijke Kamer van Verenigingen ondersteunt de studentenverenigingen daarin waar nodig en biedt hen mogelijkheden om hierover met elkaar in gesprek te gaan".

Noot voor de pers, niet voor publicatie

Voor vragen over de Alliantie kunt u contact opnemen met Peter de Wolf, via dewolf@stiva.nl / 070-7620176 / 0646139326

De Issuemakers