Aandacht voor 'waardige zelfdoding' op uitverkocht NVVE-symposium

Morgen, 8 december, houdt de NVVE een uitverkocht symposium in de Eenhoorn in Amersfoort.

De NVVE merkt dat de 167.000 leden graag informatie willen over de mogelijkheden om zelf regie te houden over het levenseinde. Dit symposium belicht de bestaande opties, zoals stoppen met behandelen of met eten en drinken, palliatieve sedatie, het euthanasieverzoek en zorgvuldige zelfdoding.

In de ochtend vertelt Carla Bekkering, coördinator van het Adviescentrum van de vereniging over wat iemand zelf kan doen om de regie zo veel mogelijk zelf te houden. Prof. Suzanne van de Vathorst, hoogleraar Kwaliteit van de Laatste Levensfase en van Sterven, vertelt over sterven in Nederland en welke keuzemogelijkheden artsen hebben in de laatste levensfase.
In de middag zijn er diverse workshops, over onder andere 'doorbehandelen' door Bert Keizer, het verzoek om euthanasie door dr. Niels Rossen en Sterven in Eigen regie, door Boudewijn Chabot, schrijver van het boek Uitweg. Philip Nitschke, oprichter van de Australische vereniging Exit International die onlangs in Nederland is gaan wonen zal net als Boudewijn Chabot zal vertellen hoe een waardige zelfdoding zelf is te realiseren.

Het symposium is toegankelijk voor de pers, neemt u daartoe contact op met Stefanie Michelis, communicatiemedewerker en projectleider symposium tel 06 5157 7912. communicatie@nvve.nll

NVVE