Onderzoek: supermarktfrustraties rondom feestdagen

Helft Nederlanders ondervindt stress van voorbereidingen kerstdiner

AMSTERDAM - De feestdagen komen eraan: voor velen de mooiste én de lekkerste tijd van het jaar. Maar de voorbereidingen van het kerstdiner lopen niet altijd even ontspannen. Driekwart van de Nederlanders vindt supermarkten rondom de feestdagen te druk. Bijna de helft ondervindt hierdoor stress van de jaarlijkse kerstboodschappen. En dat is niet alleen door overvolle supermarkten, maar ook omdat we met de planning van onze inkopen worstelen. Zo vindt tweederde het lastig om hoeveelheden goed in te schatten, heeft 28% moeite met het opstellen van het boodschappenlijstje en is twee van de vijf bang om iets te vergeten. Opvallend is dat maar liefst 80% van de Nederlanders aangeeft teveel in te kopen, wat ertoe leidt dat 59% van de mensen eten weggooit na de Kerst. Dit en meer blijkt uit onderzoek van maaltijdboxaanbieder HelloFresh onder 1.000 Nederlanders.

Grootste supermarktfrustraties
1. Teveel klanten in de supermarkt (63%)
2. Wachtrijen bij de kassa (60%)
3. Producten niet voorradig (59%)
4. Overvolle parkeerplaats (42%)
5. Onvindbare producten (40%)
6. Te weinig personeel (15%)
7. Koopgedrag van anderen (overdreven veel) (12%)
8. Ongeduldig of chagrijnig personeel (11%)
9. Beperkte openingstijden (9%)

Creatieve oplossingen
Ondanks de verwachte piekdrukte vlak voor de feestdagen, stelt twee van de vijf het boodschappen doen toch uit tot het laatste moment. Eenmaal in de supermarkt zou 10% ertoe in staat zijn om voor te dringen bij de kassa om er zo snel mogelijk vanaf te zijn. Anderen besparen zich de moeite en schuiven zelf lekker aan bij andermans diner (42%), of besteden de kerstboodschappen liever geheel uit (42%). Bij een derde van Nederland is gourmetten populair, waarvan voorstanders aangeven hier minder tijd mee kwijt te zijn. Om huishoudens hierin te ontzorgen biedt HelloFresh drie soorten Kerstboxen en een gourmetbox. Hiermee krijg je alles wat je nodig hebt voor een luxe kerstdiner gemakkelijk thuisbezorgd, zonder de deur uit te hoeven. Met behulp van eenvoudig te volgen receptkaarten maak je eigenhandig een feestmenu klaar. Meer informatie: www.hellofresh.nl/kerstbox.

Zelf koken voor het kerstdiner
Hoewel velen moedeloos worden van de kerstinkopen, beleeft de helft van de Nederlanders wel veel plezier aan het koken van het diner. Zij willen hun gasten graag verrassen met eigengemaakte creaties (80%) en ervaren een gevoel van trots als hun kerstdiner goed is gelukt (73%). De andere helft vindt het koken van het menu toch wel lastig, vaak omdat ze niet goed weten waar te beginnen. Tweederde van de ondervraagden vervalt in recepten die zij al eens eerder hebben gemaakt en bijna de helft vindt het lastig om een menu samen te stellen dat ook geschikt is voor vegetariërs.

Maartje Frederiks, CEO bij HelloFresh Benelux: "Wij nemen de zoektocht naar originele kerstrecepten en smaakvolle, verrassende ingrediënten graag uit handen en bezorgen deze met liefde bij jou thuis. Een tip bij stress in de keuken? Via onze WhatsApp-hotline, die ook open is tijdens de feestdagen, staan we voor onze klanten klaar om alle lastminute kookvragen over de HelloFresh Kerstbox te beantwoorden."

Top 5 wishlist voor een zorgeloze Kerst
HelloFresh vroeg 1.000 respondenten naar hun wens om het kerstdiner minder stressvol te maken:
- Dat alle gerechten die ik kook allemaal goed lukken (75%)
- Dat ik onbeperkt kan eten van het kerstdiner zonder daarvan aan te komen (57%)
- Dat ik een kerstbezoek kan afzeggen, zonder iemand teleur te stellen (36%)
- Dat ik een privé chef ter beschikking heb, die het hele kerstdiner voor me kookt (25%)
- Dat een personal shopper alle kerstboodschappen voor me doet (22%)

Meer informatie over de HelloFresh Kerstbox
De Kerstboxen zijn tot en met 19 december te bestellen via www.hellofresh.nl. Op vrijdag 23 en zaterdag 24 december worden de boxen geleverd. Bij de bestelling geef je gemakkelijk aan wanneer levering jou het beste uitkomt.
- De Kerstboxen en gourmetbox zijn eenmalig te bestellen, ook als je geen lidmaatschap bij HelloFresh hebt.
- De gourmetbox kun je ook voor Oud & Nieuw bestellen tot en met 27 december. Deze wordt dan op 31 december geleverd.
- De diverse Kerstboxen en gourmetbox zijn te bestellen voor 2 tot en met 6 personen.
- Voor twee personen bestel je een gourmetbox voor Euro29,-. De Kerstbox Original en Veggie voor Euro38,- en de Kerstbox Deluxe voor Euro58,-.
- Je kunt ook een kaasplankje bijbestellen (verkrijgbaar vanaf Euro12,-) en een toepasselijke wijnbox (vanaf Euro14,-).

Over het onderzoek
Het onderzoek werd in opdracht van HelloFresh uitgevoerd door onderzoeksbureau PanelWizard. Aan het onderzoek namen meer dan 1.000 Nederlanders en 1.000 Belgen deel. Hierbij is rekening gehouden met een representatieve spreiding in geslacht, leeftijd (vanaf 18 jaar), gezinssituatie, arbeidsparticipatie en opleidingsniveau. In België is rekening gehouden met een representatieve spreiding aan respondenten afkomstig uit Vlaanderen en Wallonië. In dit onderzoekspersbericht zijn uitsluitend de Nederlandse resultaten meegenomen. In bijgevoegde onderzoekssamenvatting worden de uitkomsten uit het onderzoek overzichtelijk weergegeven.

Over HelloFresh
HelloFresh Benelux, in 2012 opgericht door Maartje Frederiks, biedt een flexibel lidmaatschap waarmee klanten wekelijks een box met gezonde recepten en verse ingrediënten voor drie tot vijf maaltijden ontvangen. Omdat de producten worden geportioneerd in precies de benodigde hoeveelheden, wordt voedselverspilling tot een minimum beperkt. Alle recepten variëren wekelijks en zijn eenvoudig te bereiden in gemiddeld een half uur. De maaltijdboxen worden door heel Nederland bezorgd. HelloFresh biedt verschillende boxen; de Originalbox, Veggiebox, Familybox, Fruitbox, Ontbijtbox en Wijnbox. Sinds kort hebben HelloFresh-klanten de optie om zelf maaltijden te selecteren uit het gevarieerde aanbod. HelloFresh is een Duitse startup met lokale vestigingen in het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Nederland, Australië, Zwitserland, Canada en de Verenigde Staten. Wereldwijd leverde HelloFresh in de maanden april tot en met juni 2016 bijna 23 miljoen verse en gevarieerde maaltijden af bij ruim 800.000 abonnees. www.hellofresh.nl

- Einde persbericht -

Voor vragen over HelloFresh Benelux, aanvullend rechtenvrij beeldmateriaal en/of interviewverzoeken kunt u contact opnemen met Vera Möhrlein via vera@hellofresh.nl of 06-45172626.

HelloFresh Benelux