BOKS van Greenchoice: inzicht om energie te besparen via slimme meter

"Gratis de data uit de slimme meter goed benutten en op een leuke manier energie besparen." Dat is het idee achter BOKS, de nieuwe energieservice van duurzame energieleverancier Greenchoice. BOKS laat als eerste - zonder kosten of stekkers - het energieverbruik per apparaatgroep zien en daagt huishoudens uit om te besparen via een app. BOKS benut daarmee de data van de slimme meter zoals dat is bedoeld: om te helpen besparen. Bijzonder is dat BOKS het verbruik op kwartierbasis in detail weergeeft en persoonlijke bespaartips geeft om energieverspillend routinegedrag aan te pakken. Dat scheelt al snel 15% (bron: Milieucentraal) of meer op energieverbruik en -kosten.

Slim meten en inzichten benutten
Een slimme meter heeft pas nut als gebruikers iets met de data doen en vervolgens op basis daarvan actief gaan besparen (ANP - 19 november). BOKS laat precies zien hoeveel gas of stroom waar in huis heen gaat. Kennis van energieverbruik wordt door de energiewereld algemeen omarmd als de eerste stap naar besparen: zo'n 10% gaat dan vanzelf. Daarnaast verbruikt sluipverbruik veel energie: circa 15% (Milieucentraal). Ook daarop kunnen huishoudens veel besparen.

Samen speels besparen
Energie-experts zijn het erover eens dat besparen leuk en makkelijk moet zijn voor consumenten. BOKS daagt gebruikers dan ook uit om op een speelse manier minder energie te gebruiken in de vorm van games, met online en offline elementen. Huishoudens zonder slimme meter kunnen meedoen met de uitdagingen van BOKS door zelf regelmatig meterstanden in de app in te vullen en te bekijken wat de bespaarinspanningen opleveren.

Slimme kijk op stroomverbruik
Besparen is een strategisch onderdeel van de duurzame missie van Greenchoice: klanten helpen om zo min mogelijk energie te gebruiken en zoveel mogelijk zelf of samen op te wekken, onder meer met behulp van innovatieve technologie. BOKS werkt met een slim algoritme dat een patroon in het stroomverbruik herkent: de espressomachine geeft pieken, de verwarming slaat aan op bepaalde tijden. BOKS koppelt dat verbruik aan relevante bespaartips.

Volgend jaar volgt een uitbreiding op BOKS in de vorm van een klein apparaatje waarmee verbruik ook realtime in de app zichtbaar is.

Greenchoice

ROTTERDAM