10 keer eremetaal op EK voor beroepen

Nederland heeft 10 keer eremetaal behaald op het EK voor beroepen, EuroSkills, dat van 1 t/m 3 december plaatsvond in het Zweedse Gotenburg. Drie mbo-jongeren gaan naar huis met goud, vier met zilver en drie met brons. Ook wonnen acht deelnemers een medaille voor excellent vakmanschap, omdat zij boven de gemiddelde norm van 500 punten scoorden. In totaal namen 500 deelnemers uit 28 landen deel aan EuroSkills, onder wie 39 Nederlanders.

De winnaars
De gouden medailles gingen naar Pien Hoveling voor het maken van etalages (Etaleren), Rick Verboom die onderdelen voor machines ontwierp (CAD Tekenen) en Christian Gerritse die een koeltechnische installatie bouwde (Koude- en Luchtbehandelingstechniek). Arthur de Bruin en Wilfried Loman (Mechatronica), Robin van Hoof (Metselen) en Nelleke Elskamp (Verpleegkunde) behaalden een zilveren medaille. De bronzen medailles gingen naar Wilhelm Scholten (Tegelzetten), Lennard Bucks en Berend van de Donk (Mobiele Robotica).

De deelnemers voerden drie dagen lang opdrachten uit onder het toeziend oog van 75.000 bezoekers. Ze werden beoordeeld door een jury van experts afkomstig uit onderwijs en bedrijfsleven. Erika Scharff, begeleidend expert van Nimeto Utrecht van gouden medaillewinnares Pien Hoveling: "De EuroSkills deelnemers zijn allen pareltjes in hun vak. Doordat Pien razendsnel is en een strakke planning had, versloeg ze haar tegenstanders."

WorldSkills Netherlands
Stichting WorldSkills Netherlands is coördinator van de Nederlandse deelname aan EuroSkills 2016. De deelname aan EuroSkills 2016 werd mogelijk gemaakt door onderwijs, bedrijfsleven en diverse brancheorganisaties. EuroSkills vindt elke twee jaar plaats. De volgende editie is in 2018 in Budapest. Volgend jaar vindt het WK voor beroepen, WorldSkills, plaats in oktober in Abu Dhabi. De deelnemers van EuroSkills maken kans om hieraan deel te nemen.

Een overzicht van alle resultaten van de deelnemers (met scholen en woonplaatsen) is te vinden op http://www.euroskills-team.nl/uitslagen-2016/

Voor meer informatie en/of een interview met één van de deelnemers, kunt u contact opnemen met WorldSkills Netherlands. Contactpersoon in Gotenburg: Muriel Mariman via mariman@worldskillsnetherlands.nl of via +31633884211. Contactpersoon in Nederland: Twan Stemkens via stemkens@worldskillsnetherlands.nl of via +31651104566.

Vanaf uiterlijk 22.00 uur zijn foto's van de prijsuitreiking te vinden op de fotobank: http://fotobank.worldskillsnetherlands.nl/EuroSkills/2016.

Videobeeld is te downloaden via https://www.dropbox.com/s/edm9wvjy3t7dfh1/Algemeen Gothenburg opening venue wedstrijd.mov?dl=0 en vrij te gebruiken, ander materiaal is op aanvraag beschikbaar.

Meer informatie over EuroSkills en de deelnemers vindt u ook op www.euroskills-team.nl en www.facebook.com/worldskillsnl

WorldSkills Netherlands

Gotenburg