Autoverkopen november 2016 noteren daling van 20 procent

In de maand november zijn in totaal 32.271 nieuwe personenauto’s geregistreerd, wat 20 procent minder is dan in dezelfde maand vorig jaar (40.344 stuks). In de maanden januari t/m november 2016, zijn er in totaal 347.286 auto’s geregistreerd, een daling van 8,5 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2015 (380.146 stuks).

Eén en ander blijkt uit de officiële cijfers van RAI Vereniging, BOVAG en RDC | Centraal Bureau Mobiliteit Informatie.

De vijf best verkochte merken in november 2016 zijn: 1. Renault (3.537/10,7% marktaandeel), 2. Opel (3.429/10,6%), 3. Volkswagen (3.220/10%), 4. Peugeot (2.495/7,7%) en 5. Toyota (2.031/5,9%).

De vijf best verkochte modellen in november 2016 zijn: 1. Renault Clio (1.260/3,9% marktaandeel), 2. Opel Astra (1.183 stuks/3,7%), 3. Opel Karl (861/2,7%), 4. Volkswagen Polo (787/2,4%) en 5. Peugeot 208 (770/2,4%).

BOVAG is de brancheorganisatie van personenauto- en truckdealers, algemene auto-, autoschadeherstel-, tweewieler-, caravan-, aanhangwagen-, motorenrevisie-, autoverhuur- en autowasbedrijven, verkeersopleidingen en tankstations. BOVAG behartigt de belangen van ruim 9.000 ondernemers die een gezamenlijke omzet hebben van circa 43 miljard euro en werk bieden aan ruim 75.000 mensen.

RAI Vereniging, Rijwiel & Automobiel Industrie, behartigt de belangen van ruim 700 fabrikanten en importeurs van personenauto’s en vrachtauto's, aanhangwagens en opleggers, carrosserieën en speciale voertuigen, motorfietsen en scooters, brom- en snorfietsen en fietsen. Ook de leveranciers van onderdelen voor deze voertuigen en van garage-uitrusting zijn bij de vereniging aangesloten.

RDC | Centraal Bureau Mobiliteit Informatie, onderdeel van de RDC groep, is een autoriteit op het gebied van betrouwbare en volledige statistische mobiliteitsgegevens voor onder andere onderzoeksinstituten, media en bedrijfsleven. RDC Group is een dochter van BOVAG en RAI Vereniging.

De leden van BOVAG en RAI Vereniging delen veel gezamenlijke belangen, vooral op het gebied van de mobiliteit. Voor die belangen werken BOVAG en RAI Vereniging nauw samen. In dit samenwerkingsverband wordt ook dit persbericht uitgegeven.

Voor meer informatie:
RAI Vereniging: Floris Liebrand, 06-1305 3484
BOVAG: Tom Huyskens, 06-2257 9229
RDC | Centraal Bureau Mobiliteit Informatie:
Linda Land, telefoon 020-549 7133, mobiel 06-53 76 04 19

RAI Vereniging/BOVAG