Omzet stijgt, lonen horecamedewerkers staan stil

Hotels, restaurants, snackbars en cafés hebben in het derde kwartaal 2,6 procent meer omgezet dan in het voorgaande kwartaal, meldt CBS. In vergelijking met een jaar eerder realiseerde de horeca een recordgroei van 8,8 procent. Echter staan de lonen van de 335.000 horecamedewerkers al enkele jaren stil. De lonen zijn van 2010-2013 met 3,25% gestegen. De laatste feitelijke loonsverhoging voor het personeel dateert uit juli 2013. Daarentegen is het landelijk gemiddelde cao-loon van 2010-2016 met 10,5% gestegen. Een verschil van 7,25%.

Duizenden euro's misgelopen
Horecawerknemers blijven al enkele jaren achter bij loonstijgingen. Een horecawerknemer werkzaam volgens loongroep 4 verdiende op 1 juli 2013 bijna Euro 1.700. Sinds 1 april 2014 is er in de horeca geen cao meer, waardoor er na juli 2013 geen enkele cao-verhogingen zijn geweest. Dit betekent dat deze horecawerknemer de afgelopen drie jaar ruim Euro4000 is misgelopen door het achterblijven van de loonstijgingen in de horecasector.

Manifest
Het ontbreken van een cao, werkgevers die de regels nog weleens aan hun laars lappen en de focus op flexwerk, betekenen steeds minder inkomenszekerheid voor werknemers. Het Ledencongres van FNV Horeca heeft de koers voor de komende jaren voor FNV Horeca bepaald middels een Manifest. Een koers waarmee werkgevers worden uitgedaagd afspraken te maken die passen bij deze tijd, de (deel)sector of de regio waarin zij actief zijn en samen 'de weg naar boven' vinden. In het Manifest gaat het onder andere over fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden voor iedereen die werkt in de horeca.

Over FNV Horeca
FNV Horeca is de grootste vakbond voor werknemers in de horeca. FNV Horeca behartigt de collectieve belangen voor alle werknemers op het gebied van werk en inkomen, arbeidsvoorwaarden, arbeidsomstandigheden en ontwikkelingen op de arbeidsmarkt.

Noot voor de pers:
Voor meer informatie over FNV Horeca kijk op www.fnvhoreca.nl of neem contact op met persvoorlichting 06 51 694 544.

FNV Horeca

Almere