Ennatuurlijk en BeGreen kopen warmteprojecten van Nuon

Ennatuurlijk, BeGreen en Nuon hebben een overeenkomst gesloten met betrekking tot de overname van vijf warmteprojecten. Het gaat om de warmtenetten, de warmte-installaties en de aansluitingen van 2.500 klanten in Culemborg, Wageningen, Hilversum, Zandvoort en Velp Schoonoord.

Vanaf 1 januari 2017 zullen Ennatuurlijk en BeGreen de vijf warmteprojecten exploiteren. Klanten krijgen daarbij alleen te maken met Ennatuurlijk als leverancier van hun warmte. Samen zullen Ennatuurlijk en BeGreen de warmtenetten en warmte installaties beheren en onderhouden.

Nuon draagt de warmteprojecten over, omdat zij zich vooral richt op grootschalige warmte- en koude netwerken in stedelijke gebieden waar een grote warmte- en koude vraag is en mogelijkheden zijn voor groei. Voorbeelden hiervan zijn: Rotterdam, Leiden, Arnhem, Nijmegen, Amsterdam en Almere. Nuon levert in deze stedelijke gebieden warmte en koude aan particuliere en zakelijke klanten. Dat gebeurt door restwarmte uit een centrale bron, zoals een (afval-)energiecentrale, nuttig te hergebruiken. Voor koude wordt gebruik gemaakt van een waterplas zoals bijvoorbeeld het Nieuwe Meer in Amsterdam.

Bij de verkoop van de kleinere warmteprojecten is vooral gekeken naar het zeker stellen van de warmtevoorziening en de bijbehorende service aan de betrokken klanten. Alexander van Ofwegen, directeur Nuon Warmte: "Nuon heeft gezocht naar een partij die het belang van de klanten voor ogen heeft en in staat is om deze portfolio over te nemen. Voor ons is het cruciaal dat de warmtevoorziening voor deze groep klanten goed geregeld blijft. Zowel nu als in de toekomst. Wij hebben er alle vertrouwen in dat Ennatuurlijk en BeGreen dat kunnen en zullen doen."

Ennatuurlijk is al leverancier van warmte en koude aan 70.000 klanten in verschillende plaatsen in Nederland en heeft dus veel ervaring met warmtenetten. "We vinden het belangrijk dat klanten zo min mogelijk merken van de overgang naar Ennatuurlijk als leverancier. We willen de klanten warm welkom heten en gaan er alles aan doen om hen goed van dienst te zijn." aldus Erik Stronk, directeur van Ennatuurlijk. Stronk geeft daarnaast aan trots te zijn op deze mooie samenwerking die lokaal kansen biedt voor verduurzaming. "Eén van de voordelen van warmtenetten is dat we alle aangesloten klanten en bedrijven in een keer kunnen verduurzamen door aanpassingen aan de bron. Vandaar onze samenwerking met BeGreen"

Maarten Grooters, directeur BeGreen: "Verschillende locaties rondom de aangesloten warmtenetten lenen zich goed voor een transitie naar lokale duurzame warmte. BeGreen beoogt deze locaties verder te ontwikkelen om de komende jaren de bestaande warmteproductie aanzienlijk te vergroenen. Deze aankoop en de samenwerking met Nuon en Ennatuurlijk passen perfect in de duurzame strategie die wij met onze aandeelhouder Momentum Capital hebben ingezet"

Geplaatst in:

Over Nuon
Nuon is een energieonderneming die met ruim 4.400 medewerkers circa 2 miljoen consumenten, bedrijven en organisaties bedient in Nederland. Een betrouwbare, betaalbare en zo duurzaam mogelijke energielevering staat daarbij centraal. Nuon produceert en levert gas, elektriciteit, energie gerelateerde producten, warmte en koude en helpt haar klanten om het energieverbruik te beperken. Nuon heeft in Nederland 2000 kilometer aan warmteleidingen, 251 windmolens, 2 waterkrachtcentrales, 1 biomassa centrale, 9 hoog rendement gascentrales en 1 kolencentrale. Nuon is onderdeel van Vattenfall.

Over Ennatuurlijk
Ennatuurlijk koppelt lokale producenten en ontvangers van duurzame energie aan elkaar. Het bedrijf levert op deze manier warmte en koude aan circa 70.000 consumenten en ruim 1200 zakelijke klanten verspreid over heel Nederland, met de grootste concentratie in Breda, Tilburg, Enschede, Helmond en Eindhoven. Hierdoor, en dankzij de inzet van haar 130 medewerkers, levert Ennatuurlijk een belangrijke bijdrage aan de transitie naar schone, duurzame energie in Nederland.

Over BeGreen
BeGreen is een warmteproducent die bestaande gascentrales vervangt voor een lokale, duurzame bron van warmte. Op een toenemend aantal locaties in Nederland worden op deze manier zakelijke klanten voorzien van duurzame verwarming. BeGreen ontwikkelt, beheert en exploiteert warmte productielocaties en bezit in Nederland diverse duurzame warmtestations. Door de recente meerderheidsparticipatie van private equity investeerder Momentum Capital, kan BeGreen haar groeistrategie verder realiseren. De private equity activiteiten van Momentum Capital concentreren zich in de sectoren Clean Tech, Essential Assets en Urban Development.

Nuon Mediarelaties, Anouk IJfs
Tel.: 088 098 88 88, E-mail: mediarelaties@nuon.com, http://nuon.com/nieuws/
twitter: @Nuonnieuws

Ennatuurlijk, Noud Bex, Perswoordvoerder