Snel bouwen met prefab-houtproducten

ESPOO, Finland, November 30, 2016 /PRNewswire/ --

De toepassing van houten elementen maakt sneller bouwen mogelijk. Hierdoor leveren bouwprojecten meer winst op en worden investeringen sneller terugverdiend. Het tempo van de bouw blijft op het geplande niveau, omdat door prefabricage de meest voorkomende risico's op het bouwterrein verlaagd worden.
Voor het zien van de Multimedia News Release, klik hier:
http://www.multivu.com/players/uk/7992351-metsa-wood-prefabricated-wood-elements/ [http://www.multivu.com/players/uk/7992351-metsa-wood-prefabricated-wood-elements ]
Het gebruik van prefab houten elementen is een verrassend snelle optie voor op locatie bouwen. Zo kunnen er bijvoorbeeld binnen een werkdag tot 1500 m2 aan Kerto(R) LVL-dakplaten worden geplaatst.
"Een voorbeeld van snel bouwen is het hoofdkantoor van Diesel-Benelux in Amsterdam. Een extreem strak bouwschema van slechts negen maanden resulteerde in de keuze voor Kerto LVL-dakplaten, waardoor de resterende bouwwerkzaamheden op tijd konden worden afgerond", vertelt onderaannemer Lambert van den Bosch van Heko Spanten uit Ede.
Slimme bescherming tegen weersinvloeden zonder extra kosten
Een van de belangrijkste onderwerpen bij bouwen is de bescherming tegen weersinvloeden. Tegenwoordig omvatten maatregelen voor weersbescherming onder meer de toepassing van snelle bouwmethodes, waaronder prefabricage, of het gebruik van een bouwtent.
Prefab-houtelementen beschermen het bouwproject en bieden een betere bescherming dan tijdelijke opties, met name bij veel sneeuw en wind.
"Door de toepassing van Kerto LVL-dakelementen voor het logistieke centrum van DB Schenker in Finland, kon in slechts 15 dagen het dak voor het volledige gebouw worden gerealiseerd. Dit is dezelfde tijd die nodig geweest zou zijn voor het plaatsen van een tijdelijke bouwtent. De toepassing van deze prefab-dakpanelen zorgde ervoor dat de resterende werkzaamheden uitgevoerd konden worden in een beschermde omgeving, zonder extra kosten te hoeven maken voor een tijdelijke bescherming", zegt Matti Kuittinen , architect en onderzoeker aan de universiteit van Aalto.
Risico op ongevallen tot een minimum beperken
Als de constructiewerkzaamheden plaatsvinden onder gecontroleerde fabriekscondities, is er minder kans op ongevallen en daaruit voortvloeiende vertragingen op de bouwlocatie. Dit komt omdat een aantal van de gevaarlijke bouwfases ter plaatse wegvalt.
"De toepassing van kant-en-klare houten elementen is een goede vervanger voor het ter plaatse opbouwen van de totale dakconstructie. Ongevallen zijn gelukkig een zeldzaamheid op het bouwterrein, maar ieder ongeluk is er een te veel", concludeert Van den Bosch.
Prefabricage loont op de bouwlocatie
Uit interviews met professionals in de bouw door McGraw-Hill Construction blijkt dat bij bijna 70% van de projecten waarbij prefab-elementen werden toegepast kortere doorlooptijden werden gerealiseerd. Bij 65% van dit soort projecten werd uiteindelijk minder budget gebruikt[1]. Naast sneller bouwen en directer resultaat, zijn er ook andere voordelen die zichtbaar worden op de bouwlocatie.
"De toepassing van prefab-houtelementen kan bijdragen aan een aanzienlijke reductie van andere ongemakken waaronder het lossen van bouwmaterialen in de buurt, en de hoeveelheid afval ter plaatse die afgevoerd moet worden", voegt Kuittinen toe.
Enkele feiten

- Prefabricage loont: 70% van de projecten had kortere doorlooptijden en 65%
gebruikte minder budget.
- Tot 1500 m2 Kerto(R) LVL-dakpanelen kunnen er in 1 werkdag worden geplaatst.
- Door de toepassing van Kerto LVL-dakelementen werd het dak van het logistieke centrum
van DB Schenker in Finland binnen slechts 15 dagen gerealiseerd.
- Kerto LVL-dakpanelen hielpen de bouwer van Diesel-Benelux om zich te houden aan het
strakke bouwschema van 9 maanden.

[1] McGraw Hill Construction, "Prefabrication and Modularization - Increasing Productivity in the Construction Industry", McGraw Hill Construction, Bedford, 2011  [http://www.nist.gov/el/economics/upload/Prefabrication-Modularization-in-the-Construction-Industry-SMR-2011R.pdf ]
Ga voor meer informatie over hoe prefab-elementen het tempo op het bouwterrein kunnen verhogen naar: http://www.metsawood.com/publications
Beeldmateriaal: http://databank.metsagroup.com/l/snqDHF_RSdLF
Metsa Wood biedt uitstekende en milieuvriendelijke houtproducten voor de bouwsector, industrie en distributiepartners. Wij fabriceren producten van Scandinavisch hout, een duurzame grondstof van topkwaliteit. Onze verkoop in 2015 bedroeg EUR 0,9 miljard en we hebben zo'n 2.000 mensen in dienst. Metsa Wood maakt deel uit van de Metsa Group.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Henni Rousu, Marketing Manager, Metsa Wood, mobiele telefoon: +358(0)40-5548388,
henni.rousu@metsagroup.com.

Christine Kraft, Cohn&Wolfe, t. +31-20-676-8666