Stefka Asenova wint Johan de Witt scriptieprijs 2016

De Johan de Witt scriptieprijs 2016 is dit jaar gewonnen door Stefka Asenova MSc voor haar scriptie '"Estimation of Storm loss return levels; A study of the greenhouse portfolio of Achmea Reinsurance". Tijdens het Najaarscongres van het Koninklijk Actuarieel Genootschap ontving zij uit handen van juryvoorzitter Jos Berkemeijer AAG een beeldje van Johan de Witt en een geldbedrag van Euro5.000. Stefka Asenova (Bulgarije) schreef haar scriptie aan Tilburg University.

Asenova onderzoekt een praktisch vraagstuk: kan de kansverdeling van stormschades met een terugkeerfrequentie van 2 tot 50 jaar worden gemodelleerd met de eigen schadehistorie van een verzekeraar? Vanwege de lage frequentie gebruiken verzekeraars noodgedwongen externe catastrofemodellen gebaseerd op totale data over grote gebieden. Met het onderzoek van Asenova is aangetoond dat een verzekeraar niet noodzakelijkerwijs afhankelijk hoeft te zijn van externe catastrofemodellen.

De jury oordeelde dat in de winnende scriptie theorie en praktijk zeer goed in balans zijn: "Asenova past de state-of-the-art theorie toe en breidt deze uit door een inventieve praktische invulling, gedreven om bruikbare resultaten te verkrijgen. Daarna houdt zij de uitkomsten weer netjes onder de loep van statistische kwaliteit en bespreekt ze de beperkingen van haar aanpak, zoals het feit dat geen rekening wordt gehouden met mogelijke clustering van windstormen in de tijd."

Over de Johan de Witt prijs
Sinds 2011 reikt het Koninklijk Actuarieel Genootschap (AG) de Johan de Witt scriptieprijs uit. De prijs is ingesteld om onderzoek en/of praktische toepassing te stimuleren binnen de actuariële wetenschap en de actuariële beroepsuitoefening inclusief haar grensgebieden. Door het instellen van de prijs kunnen actuariële professionals kennis nemen van de grote diversiteit en kwaliteit aan onderzoek binnen het actuariële vakgebied.

Meer informatie over de Johan de Witt prijs vindt u op de website van het Koninklijk Actuarieel Genootschap. U kunt ook contact opnemen met Maarten van Meerten, manager PA&PR van het AG, 030 6866150.

Actuarieel Genootschap