Stichting Vluchteling: 100.000 euro voor ruiming explosieven Mosul

De terugkeer van Irakezen op de vlucht voor het extremistische geweld van de Islamitische Staat (IS), wordt ernstig bemoeilijkt door niet ontploft oorlogstuig en door IS gelegde boobytraps en landmijnen. Dorpen die recent bevrijd zijn blijken op grote schaal vervuild. Met name de dorpen die langere tijd door IS bezet werden zijn levensgevaarlijk voor terugkerende burgers. Daarom stelt Stichting Vluchteling per direct 100.000 euro beschikbaar voor het opruimen van deze explosieven. Dit bedrag gaat naar de ontmijningsactiviteiten van de Mines Advisory Group (MAG) in Irak.

Dat kondigde Tineke Ceelen, directeur van Stichting vandaag aan tijdens haar bezoek aan het noorden van Irak. Zij bezocht diverse vluchtelingenkampen en meerdere recent bevrijde dorpen vlakbij de frontlinie. "IS heeft landmijnen rond scholen gelegd, voor de voordeur van woonhuizen en terwijl we in zo'n dorp met de mijnenruimers van MAG rondliepen kwam een teruggekeerde dorpsbewoner vertellen dat er een boobytrap aan zijn diepvries zat." Ceelen sprak ook met de ouders van een van de eerste slachtoffers in zo'n dorp, waar in de laatste maand tien doden en meerdere zwaargewonden te betreuren zijn door de door IS zelfgemaakte explosieven.

De ruiming van die explosieven is moeilijk en tijdrovend, elke bom is anders, juist omdat zij met de hand gemaakt werden. De talloze explosieven in het gebied zijn door IS zo geplaatst dat zij een maximaal aantal slachtoffers maken.

Het Iraakse leger begon op 17 oktober met een offensief om de stad te heroveren op de strijders van Islamitische Staat. Het aantal mannen, vrouwen en kinderen dat de stad en omringende dorpen is ontvlucht staat momenteel op 68.000. Een groot deel van de burgers zit vast achter de vuurlinie, in de stad.

Naast de financiering van de ontmijningsactiviteiten van de MAG, verstrekt Stichting Vluchteling en haar partner het International Rescue Committee (IRC) in Irak ook cashhulp, waarmee mensen naar eigen inzicht hulpgoederen inkopen, zoals kacheltjes of dekens. Ook worden winter- en hygiëne pakketten uitgedeeld. De winter nadert en de nachten zijn koud in het gebied. In totaal vangt het Koerdische noorden van Irak zo'n 1,3 miljoen vluchtelingen op, op 5 miljoen eigen inwoners.

IBAN 999 staat open voor giften.

Geplaatst in:

Tineke Ceelen komt vannacht terug uit Irak en is de komende dagen beschikbaar voor interviews. Voor meer informatie bel met Robert Verduyn 06-397 69 151 of mail robertverduyn@vluchteling.nl

Stichting Vluchteling giro 999