Dyade maakt 'Beste bestuursverslag PO en VO' van Nederland bekend!

Op donderdag 24 november 2016 vond de 10-jarig jubileum editie van de Dyade Bestuursbokaal plaats tijdens het seminar 'Onderwijs Ontregelt!' op De Erasmus Universiteit te Rotterdam. Tijdens deze dag werden de bestuursverslagen van Stichting Openbaar Onderwijs aan de Amstel te Amsterdam (PO) en Stichting ZAAM te Amsterdam (VO) verkozen tot beste bestuursverslagen van Nederland in het onderwijs.

Beste bestuursverslag
Van alle ingezonden bestuursverslagen zijn uiteindelijk 10 schoolbesturen genomineerd (5 PO, 5 VO). De onafhankelijke jury, onder leiding van voorzitter Hubert Visser (KPMG), heeft de verslagen beoordeeld en de winnaars gekozen op basis van zestien criteria waaronder; kwaliteit verslag intern toezicht, beleid versus resultaat, nodigt het verslag uit tot dialoog en discussie, koppeling tussen financiën en onderwijs, aandacht voor onderwijskwaliteit en kwaliteit van de paragraaf risicomanagement.

De jury over het bestuursverslag van Stichting Openbaar Onderwijs aan de Amstel: "Het bestuursverslag van Stichting Openbaar Onderwijs aan de Amstel is inhoudelijk erg goed en compleet. Het bevat een duidelijke opzet, een heldere schrijfwijze en een mooie grafische vormgeving. Hierdoor is het geheel erg toegankelijk."
Over het bestuursverslag van Stichting ZAAM merkt de jury op: "Het bestuursverslag van Stichting ZAAM als geheel ziet er fris en vernieuwend uit qua opzet en lay-out en is daarmee aantrekkelijk en toegankelijk om te lezen. Stichting ZAAM legt goede verantwoording af en geeft veel openheid naar de stakeholders wat het een compleet geheel maakt met SMART geformuleerde doelstellingen. Het bestuursverslag voldoet aan alle formele vereisten, is het goed leesbaar en professioneel vorm-gegeven."

Winnaar Bestuursbokaal PO: Stichting Openbaar Onderwijs aan de Amstel

De 22 openbare basisscholen in de stadsdelen Zuid en Centrum behoren sinds 1 januari 2008 tot de Stichting Openbaar Onderwijs aan de Amstel. De scholen hebben gezamenlijk kwaliteitsnormen geformuleerd, maar geven ook ieder invulling aan een eigen onderwijskundig-concept. De Stichting heeft onder meer: zes Montessorischolen, twee Daltonscholen en twee Ontwikkelingsgerichte scholen.

Controller Martijn Stormmesand namens Stichting Openbaar Onderwijs aan de Amstel: "We voelen ons heel erg vereerd. We hebben veel geleerd van het jury rapport vorig jaar. Dat is meteen een belangrijke reden waarom we het bestuursverslag indienen; zodat we weten wat we nog niet zo goed doen en daarmee de horizontale en verticale verantwoording kunnen optimaliseren."

Winnaar Bestuursbokaal VO: Stichting ZAAM

De Stichting ZAAM, interconfessioneel onderwijs in Amsterdam, Zaandam en Monnickendam is op 1 augustus 2012 ontstaan en bestaat uit 24 kleinschalig georganiseerde scholen in het Voortgezet Onderwijs in Amsterdam, Zaandam en Monnickendam. Stichting ZAAM heeft laten weten erg trots te zijn op deze prestatie.

Geplaatst in:

Perswoordvoerder: Herman de Wild, 030-6305626, herman.de.wild@dyade.nl