Tien ondernemers winnen Oranje Handelsmissiefonds 2016

Tien ondernemers met een ambitie om te ondernemen in het buitenland kunnen zich vanavond gelukkig prijzen. Zij zijn vanmiddag tijdens de finale op Schiphol uitgeroepen tot de winnaars van het Oranje Handelsmissiefonds 2016. Een jaar lang krijgen zij begeleiding van ING, KLM, MKB-Nederland en het ministerie van Buitenlandse Zaken in samenwerking met de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl) om internationaal aan de weg te timmeren. Deze partners staan de winnende ondernemers bij met hun internationale netwerk, kennis en ervaring.

De gelukkige winnaars van 2016

De gelukkige winnaars zijn geselecteerd uit 600 inschrijvingen op basis van de kracht van hun product of dienst, hun ambitie en de motivatie om in een bepaald land succesvol te zijn. Hieronder een korte toelichting over de winnaars:

- Aerofilm Systems (Eindhoven) ontwerpt, ontwikkelt en produceert luchtkussen transportsystemen. Het bedrijf wil graag de bekendheid van het luchtkussentransport vergroten en handeldrijven met de Verenigde Staten.

- Dopper (Haarlem) maakt duurzame waterflessen en accessoires. Het bedrijf streeft ernaar de hoeveelheid wegwerpplastic afval te verminderen. De ambitie is om ook in de Verenigde Staten zaken te doen.

- Globemilk (Boxmeer) is specialist in houdbare Nederlandse melk en heeft de vloeibare boerensoftijsmix ontwikkeld. Globemilk wil dit product graag exporteren naar de Verenigde Arabische Emiraten.

- Holland Water (Driebergen) levert duurzame oplossingen voor veilig water zonder legionella. Als marktleider in koper- en zilverionisatiesystemen wil het bedrijf graag voet aan de grond krijgen in de Verenigde Arabische Emiraten.

- Klaver Fietsparkeren (Hoogeveen) is specialist op het gebied van fietsparkeren met producten als fietsenrekken, -stallingen en -overkappingen. Graag wil de onderneming een samenwerking opzetten met bedrijven in Colombia.

- Milgro (Rotterdam) levert producten en diensten op het gebied van onafhankelijk afval- en grondstoffenmanagement. Het Verenigd Koninkrijk biedt mooie kansen om de transitie van verbruik naar gebruik van grondstoffen verder uit te breiden.

- Patta (Amsterdam) is gespecialiseerd in schoenen en kleding. Het bedrijf is vernieuwend in de Nederlandse streetwear branche en wil graag exporteren naar Tokyo en Hong Kong.

- TinyEYE (Groningen) levert en ontwikkelt online logopedie voor kinderen en volwassenen. TinyEYE wil graag de e-Health module telelogopedie naar Duitsland exporteren.

- Yalp (Goor) ontwikkelt hightech speel- en sporttoestellen met computers voor buiten. De ambitie is om deze interactieve playground ook in de Verenigde Staten uit te rollen.

- ZAZU (Amsterdam) maakt kinderklokken en slaaptrainers, waardoor kinderen langer slapen en hun ouders ook. Het bedrijf wil ook graag ouders in Brazilië net dat beetje meer slaap geven.

Tijdens het selectieproces viel het de jury op hoe veelzijdig de plannen en ambities van Nederlandse ondernemers zijn. Zo zijn er gevestigde ondernemers die al jaren actief zijn in verschillende landen en moeite hebben om voet aan wal te krijgen in een specifiek land. Maar ook jonge talenten met een waanzinnig idee met veel internationale potentie en alles daar tussenin.

Prijsuitreiking finale-event

Tijdens een feestelijk finale-event in een hangar op Schiphol, reikten Pieter Elbers (President-directeur KLM), Ralph Hamers (CEO ING Groep), Michaël van Straalen (voorzitter MKB-Nederland) en Matthijs van Bonzel (Nederlands ambassadeur in Spanje) voor het vierde jaar op rij de prijzen uit aan de tien ondernemers met het beste exportplan.

Ondernemers met internationale ambitie die ook hulp willen krijgen van het fonds: via een voorinschrijving word je op de hoogte gehouden over het volgende inschrijfjaar.

Over het Oranje Handelsmissiefonds

Het Oranje Handelsmissiefonds is een initiatief van ING, KLM, MKB-Nederland en het ministerie van Buitenlandse Zaken in samenwerking met de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl). Met dit fonds bundelen de initiatiefnemers hun krachten en onderstrepen zij het belang van internationale handel voor Nederland.

Overal ter wereld zijn Nederlandse bedrijven te vinden. Zij zorgen voor groei en werkgelegenheid, zowel in het buitenland als in ons eigen land. Sterker nog: export is al jaren een van de groeimotoren van onze economie. Het onverwoestbare geloof van een ondernemer dat nu juist met dit ene idee de wereld gaat veroveren, maakt dat het ook werkelijk zou kunnen lukken. Om in het buitenland succesvol te zijn, is er naast een goed idee en ambitie ook praktische steun, lokale kennis en een goed netwerk nodig.

Het koninklijk paar vervult een belangrijke rol als het gaat om internationale handelsbevordering. De troonswisseling op 30 april 2013 is voor de initiatiefnemers dan ook hét moment geweest om hun krachten en ervaring te bundelen in het Oranje Handelsmissiefonds.

Voor meer informatie:

KLM Mediarelations
Telefoon: 020 649 4545
Email: mediarelations@klm.com

Arjen Boukema, ING Nederland
Telefoon: 06-3064 8709
Email: arjen.boukema@ing.nl

Mieke Ripken, MKB-Nederland
Telefoon: 06-11351727
Email: ripken@vnoncw-mkb.nl

Roel van der Meij, ministerie van Buitenlandse Zaken
Telefoon: 06- 5310 4260
Email: roel-vander.meij@minbuza.nl

Saskia Versneij, LEWIS
Telefoon: 020 220 0220
Email: ohmf@teamlewis.com

MKB-Nederland

plaats:
Amsterdam-Schiphol
website:
http://www.mkb.nl

Andere persberichten van deze organisatie

Verstuur nu éénmalig een persbericht

Verstuur persberichten en beeldmateriaal naar redacties in binnen- en buitenland. Via het ANP-net, het internationale medianetwerk van PR Newswire of met een perslijst op maat.

Direct persbericht versturen