Overhandiging petitie 'Ademnood - Longziekten als gevolg van werk'

Op dinsdag 29 november 2016 bieden de Long Alliantie Nederland en het Longfonds de petitie 'Ademnood - Longziekten als gevolg van werk' aan in de Tweede Kamer. In de petitie wordt gepleit voor een integrale preventieve aanpak om ziekte en dood als gevolg van blootstelling aan stoffen op het werk tegen te gaan. Dat is nodig, want nog steeds sterven er jaarlijks 3700 mensen aan beroepsziekten, waarvan 2000 als gevolg van blootstelling aan stoffen.

Van slachtoffer naar aanpak
In 'Ademnood - Longziekten als gevolg van werk' komen 7 slachtoffers van longziekten als gevolg van werk aan het woord. Zij vertellen hun adembenemende verhalen, over hoe lang het duurt voor duidelijk is wat je mankeert, over het verliezen van je baan waar je van houdt, over het sociale isolement en het gevoel niet meer mee te tellen én over preventieve maatregelen. Vijf politieke partijen geven hun visie over beroeps(long)ziekten. De Long Alliantie Nederland en het Longfonds gaan in op wat er moet gebeuren om beroepslongziekten te voorkomen. Ademnood is vanaf 29 november online beschikbaar op www.longalliantie.nl/ademnood.

Over Long Alliantie Nederland
De Long Alliantie Nederland (LAN) is de federatieve vereniging op het gebied van preventie en zorg van chronische longaandoeningen. Binnen de LAN bundelen partijen uit het longenveld, zoals patiëntenverenigingen, beroepsverenigingen, zorgverzekeraars en bedrijven hun krachten. De doelen van de LAN zijn:
- Het terugdringen van het aantal mensen met chronische longaandoeningen;
- Het terugdringen van de ernst van hun ziekte en het aantal sterfgevallen als gevolg van chronische longaandoeningen;
- Het bevorderen van de kwaliteit van leven van mensen met chronische longaandoeningen.

Over het Longfonds
In Nederland hebben meer dan een miljoen mensen een longziekte, zoals astma of COPD. Het Longfonds (voorheen Astma Fonds) strijdt voor gezonde lucht en gezonde longen. Zij maken onderzoek mogelijk en pakken vieze lucht aan. En zij doen er alles aan om kinderen rookvrij op te laten groeien. Het Longfonds komt op voor de beste zorg voor longpatiënten én voor iedereen die dat misschien ooit wordt.

Long Alliantie Nederland

Amersfoort