Nek-aan-nekrace Nationale Jeugdhulpprijzen nadert ontknoping

Vandaag is de laatste dag dat er gestemd kan worden voor de publieksprijs van de Nationale Jeugdhulpprijzen. Bij de publieksprijs belooft het een heuse nek-aan-nekrace te worden tussen de verschillende genomineerden. Wie gaat er met het prijzengeld van 20.000 euro vandoor? En welk project wint de vakprijs? De winnaars van de prijzen worden bekend gemaakt tijdens de Mulock Houwer-lezing op 24 november.

Sinds de opening van de stemming voor de publieksprijs op 1 november hebben ruim 5.000 mensen hun stem uitgebracht via www.nationalejeugdhulpprijzen.nl. Vooral de laatste paar dagen lijkt steeds weer een ander project de hoogste ogen te gaan gooien. De genomineerden voor zowel de vakprijs als de publieksprijs zijn:

* Het Mind-Spring Junior programma van Stichting Mind-Spring dat zich richt op het versterken van eigen kracht en (sociale) steun van kinderen in AZC's.

* Beter een goede buur van Stichting Timon waarbij vrijwillige 'omwoners' naast alleenstaande jonge vluchtelingen gaan wonen, samen met hen dingen doen en hen zo op weg helpen in de Nederlandse samenleving.

* De Toekomstacademie van New Dutch Connections waarbij jonge vluchtelingen met behulp van vele vrijwilligers werken aan een toekomst waarin ze hun dromen en kansen kunnen waarmaken.

* Family Empowerment (Fame) van Stichting Centrum '45 dat gericht is op het vergroten van de veerkracht en het sociale netwerk van met name Syrische gezinnen (vluchtelingen en asielzoekers).

* Thuistaal van Rijnbrink en Saxion lerarenopleiding basisonderwijs in Enschede waarbij studenten vluchtelingengezinnen bezoeken, daar samen met de kinderen lezen en spelletjes doen met als doel de taalontwikkeling te stimuleren en daarmee de integratie te bevorderen.

* Asielvloggers van de Kindercorrespondent waarbij vluchtelingenkinderen leren vloggen zodat ze hun stem kunnen laten horen, iets wat nauwelijks gebeurt maar wel een helende werking heeft volgens de betrokken kinderen.

Achtergrond prijzen
De Nationale Jeugdhulpprijzen gaan dit jaar naar inspirerende en veelbelovende initiatieven die erop gericht zijn de rechten van vluchtelingenkinderen zo goed mogelijk te behartigen. De prijzen bestaan uit een publieksprijs en vakprijs. De vakprijs wordt toegekend door een jury bestaande uit professionals en ervaringsdeskundigen: Kees Bakker, juryvoorzitter (Nederlands Jeugdinstituut), Martine Goeman (Defence for Children), Akhrat Selevani (ervaringsdeskundige), Dorine Manson (Vluchtelingenwerk), Mher Buthan (Theater DEGASTEN) en Samia Saiid (Nidos).

De Nationale Jeugdhulpprijzen zijn een initiatief van het Jeugd Innovatie Fonds. De organisatie is in handen van het Nederlands Jeugdinstituut. Meer informatie over de Nationale Jeugdhulpprijzen: www.nationalejeugdhulpprijzen.nl.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met het Nederlands Jeugdinstituut, afdeling Communicatie: telefoon (030) 230 63 49, e-mail pers@nji.nl. Wilt u via RSS feed op de hoogte blijven van onze persberichten? Meld u dan aan via www.nji.nl/pers. Algemene informatie over het Nederlands Jeugdinstituut vindt u op www.nji.nl. Volg ons op Twitter.

Nederlands Jeugdinstituut NJi