De Leafy Green Machine: stadslandbouw in een scheepscontainer

Tuinbouwleverancier Horticoop werkt samen met Freight Farms uit Boston om de Leafy Green Machine naar Europa te brengen. De Leafy Green Machine (LGM) is een gerecyclede scheepscontainer (40ft, ca 12 meter) die is ingericht met een klimaatsysteem, een hydroponicsysteem en LED-verlichting. Het creëert de ideale groeiomgeving voor bladgroenten met minimaal minder waterverbruik en nauwelijks tot geen behoefte aan gewasbescherming. Verticale torens in de container maken het mogelijk om wekelijks meer dan duizend kroppen sla te oogsten, met maar 15 tot 20 uur aan arbeid.

Weinig mensen weten tegenwoordig nog waar hun voedsel precies vandaan komt, zeker in de stad. De Leafy Green Machines brengen daar verandering in. LGM's zijn zeer geschikt voor stadslandbouw. Telen in een LGM is bovendien financieel aantrekkelijk. Een beginnende 'freight farmer' kan zonder hele grote investeringen een schaalbare startup beginnen. Het computersysteem in de container is volledig op afstand bestuurbaar via een speciale Farmhand App, compleet met oogstschema's, technische ondersteuning op afstand en een webshop voor bedrijfsbenodigdheden.

De eerste LGM is vanaf medio december 2016 te bewonderen bij zorgcentrum Humanitas in Deventer. Patrick Stoffer, student aan de Saxion hogeschool en bewoner van Humanitas, gaat als eerste Europese Freight Farmer zijn oogst gaan aanbieden.

Kijk voor meer informatie op www.freightfarms.com

Noot voor de redactie: Voor meer informatie over De Leafy Green Machine kunt u contact opnemen met Marinus Luiten, hoofd projectbureau bij Horticoop: 06-23619487.

Horticoop

Bleiswijk