'El Anatsui: Meyina' opent viering 20-jarig jubileum Prins Claus Fonds

Op 24 november opent de expositie 'El Anatsui: Meyina' ter ere van het 20-jarig jubileum van het Prins Claus Fonds. El Anatsui (Ghana, 1944) is een van de meest gezaghebbende hedendaagse kunstenaars, vooral bekend om zijn wandkleden van gerecyclede flessendoppen. 'El Anatsui Meyina' creëert een portret van de kunstenaar door nieuwe, nooit eerder vertoonde sculpturen te combineren met archiefmateriaal uit El Anatsui's atelier, werkruimte en studio.

'El Anatsui: Meyina' is tot 28 april 2017 te zien in de Prince Claus Fund Gallery. De opening van de expositie is onderdeel van het Amsterdam Art Weekend. Meyina is verzorgd door Bisi Silva, onafhankelijk conservator en directeur van het Centrum voor Hedendaagse Kunst (CCA) in Lagos.

'El Anatsui: Meyina', Prince Claus Fund Gallery, Herengracht 603, Amsterdam
Amsterdam Art Weekend openingstijden
do 24 nov - 17.00 tot 20.00 uur Opening
vr 25 nov - 10.00 tot 17.00 uur
za 26 nov - 12.00 tot 18.00 uur
zo 27 nov -12.00 tot 18.00 uur

Te zien van 25 november 2016 tot 28 april 2017

Toegang gratis
www.princeclausfund.org

'El Anatsui werkt al meer dan twee decennia met flessendoppen en transformeert dit wegwerpmateriaal tot schitterende sculpturale installaties. Hij geeft hiermee uiting aan zijn betrokkenheid bij de Afrikaanse geschiedenis en de postkoloniale periode, als ook de dagelijkse realiteit en ervaringen op dit continent. In Meyina wordt het concept van een oneindige horizon, een ruimte waarin je geheel kunt opgaan en waarin mogelijkheden werkelijkheid worden, weerspiegeld.'- conservator Bisi Silva

El Anatsui is geboren in Ghana en is sinds 1975 een gerenommeerd beeldend kunstenaar en kunstdocent in Nigeria. Anatsui experimenteert met lokale symbolische uitdrukkingsvormen, ambachtelijke processen en materialen. Zijn werk is ondergebracht in de collecties van het Museum of Modern Art in New York, het Centre Pompidou in Parijs, het British Museum in Londen en andere publieke collecties. El Anatsui is emeritus docent beeldhouwkunst aan de afdeling Vrije en Toegepaste Kunst van de universiteit van Nigeria in Nsukka, waar hij ruim dertig jaar aan verbonden was. Ook ontving hij vele onderscheidingen van instellingen als Harvard University en de universiteit van Kaapstad. In 2009 kreeg El Anatsui een Prins Claus Prijs vanwege 'uitmuntende esthetische en intellectuele kwaliteiten van zijn creaties, voor zijn innovatief gebruik van materialen om de dialoog tussen cultuur en natuur te benadrukken en voor zijn toegewijde en inspirerende rol in de ontwikkeling van de beeldende kunsten...'

20-jarig jubileum van het Prins Claus Fonds
Het Prins Claus Fonds viert twintig jaar ondersteuning en bescherming van cultuur wereldwijd. De feestelijkheden starten op 24 november a.s. met de opening van 'El Anatsui: Meyina', gevolgd door live radiouitzendingen via internet door het Pan African Space Station (11-15 december), met als afsluiting de 2016 Cultural Speed Date en de uitreiking van de Prins Claus Prijzen op 15 december. Het Fonds streeft actief naar culturele samenwerking, gebaseerd op gelijkheid en vertrouwen, met voortreffelijke partners in gebieden waar de middelen en mogelijkheden voor culturele expressie, creatieve scheppingen en onderzoek beperkt zijn en cultureel erfgoed wordt bedreigd.

Amsterdam Art Weekend, 24-27 november 2016
Het Amsterdam Art Weekend is een jaarlijks vierdaags festival, dat de nieuwste ontwikkelingen in de hedendaagse kunst onder de aandacht brengt. Het programma biedt exposities, performances, filmvertoningen en debatten en vindt plaats op locatie in meer dan vijftig toonaangevende instellingen voor hedendaagse kunst.
www.amsterdamart.com/weekend

Conservator Bisi Silva is voorafgaand aan de opening beschikbaar voor interviews. El Anatsui verblijft in december 2016 in Amsterdam.

Neem voor beeld, persmappen of verzoeken om interviews contact op met:
Sarah Smith| Prins Claus Fonds Communicatie | s.smith@princeclausfund.nl | +31(0)203449169

Prins Claus Fonds