Bio-melkveehouders nooit gehoord

100% biologische melk coöperatie wordt uitgesloten van stemrecht in NZO, heeft geen derogatie, maar moet wel opdraaien voor het mestprobleem in de gangbare landbouw.

Eko Holland is de grootste biologische coöperatie van bio-melkveehouders in Nederland. Ruim 180 bioboeren door heel Nederland leveren hun melk aan Eko Holland. "In de onderhandelingen over het fosfaat reductie plan is er geen rekening gehouden met onze positie in de sector. Zelfs binnen LTO Nederland hebben we geen stem over dit onderwerp. We zijn verbolgen over het feit dat wij, biologische melkveehouders in Nederland, ook verplicht worden om onze melkproductie in te perken om de derogatie te kunnen beschermen. Onze biologische normen schrijven maximaal 170 kg stikstof per hectare voor, gelijk aan de Europese norm. Als bioboeren hebben we nooit deel genomen aan derogatie omdat duurzaamheid en natuurlijk evenwicht voor ons belangrijker is dan een intensieve bedrijfsvoering. Daarom wordt er geen gebruik gemaakt van kunstmest en chemische bestrijdingsmiddelen. In de biologische sector is nu al een groot fosfaat tekort omdat ook de biologische akker- en tuinbouw vraagt naar biologische meststoffen. De vraag naar biologische producten binnen Nederland groeit flink door. Een beperking van de biologische zuivelproductie zou betekenen dat er meer biologische melk geïmporteerd moet worden om aan de vraag van de consument te voldoen. En daarnaast zorgt het voor een nog groter tekort aan biologische meststoffen binnen de sector. Wij als biologische club melkveehouders gaan met dit fosfaat reductieplan niet akkoord. Wij staan voor eerlijke biologisch geproduceerde melk in Nederland en zijn tegen krimp van de biologische melkproductie, " stelt voorzitter Eko Holland René Cruijsen.

Geplaatst in:

Eko Holland Melk op Maat