Weinig kennis bij werkgevers over sociale verzekeringsregelingen

Overheidssubsidies voor werknemers hierdoor vaak onbenut

Vier op de tien Nederlandse organisaties heeft geen idee op welke sociale regelingen en subsidies zij een beroep kunnen doen voor hun werknemers. Zij weten niet welke regelingen beschikbaar zijn bij gemeenten en overheid en wanneer zij voor hun werknemers recht hebben op deze regelingen. Slechts een kleine 10 procent geeft aan precies te weten welke regelingen er bestaan. Hierdoor laten veel organisaties geld liggen dat beschikbaar is gesteld door de overheid. Dat concludeert wereldwijd adviesbureau Willis Towers Watson. Het bedrijf vroeg ruim 700 Nederlandse organisaties met meer dan 250 werknemers naar hun kennis van sociale verzekeringsregelingen en de mate waarin zij daar gebruik van maken.

Wanneer organisaties zich willen verdiepen in de beschikbare regelingen en mogelijkheden, loopt een groot deel vast. Een derde heeft namelijk geen idee waar zij deze informatie kunnen vinden. Ook vindt bijna de helft van de bedrijven (43%) dat de centrale overheid de verantwoordelijkheid moet nemen om bedrijven proactief te informeren over deze regelingen.

Inzicht werknemersbestand
Naast een gebrek aan kennis over de sociale regelingen, hebben werkgevers vaak ook beperkt inzichtelijk hoe hun eigen werknemerspopulatie eruit ziet. Zo weet ruim een kwart (27,3%) niet of hun bedrijf voldoet aan het quotum arbeidsbeperkten van de Participiatiewet. Daarnaast weet nog eens een kwart (23,9%) niet wat deze wet is of wat het daaraan gerelateerde quotum inhoudt. "Het is cruciaal dat organisaties kennis hebben van hun medewerkersbestand, zodat zij relevante regelingen kunnen benutten", zegt Lex Moerings, Head of Health and Benefits bij Willis Towers Watson Nederland. "Het onderzoek laat zien dat organisaties de kennis niet in huis hebben en vaak niet weten waar die te halen is, laat staan hoe zij de regelingen kunnen benutten. Integraal overleg en kennis zijn noodzakelijk om beleid te kunnen maken dat is gericht op duurzame inzetbaarheid van mensen."

Werkgever niet in control
Van de organisaties die wel gebruik maken van sociale verzekeringen, controleert bijna de helft (46%) pas achteraf of er regelingen zijn gemist. "Hierdoor worden veel regelingen niet benut omdat een deel moet worden aangevraagd op korte termijn nadat iemand in dienst is getreden. Veel organisaties lopen achter de feiten aan en zijn niet in control. Bedrijven laten hierdoor mogelijkheden en geld liggen. Bovendien missen de stimuleringsmaatregelen van de overheid hierdoor hun doel", vervolgt Moerings.

Over het onderzoek
Willis Towers Watson onderzocht in oktober 2016 in hoeverre Nederlandse organisaties bekend zijn met sociale verzekeringsregelingen. Aan het onderzoek namen 714 respondenten deel die in enige mate betrokken zijn bij personeel, HRM en/of de afhandeling van personeelszaken binnen organisaties met meer dan 250 medewerkers.

Geplaatst in:

Over Willis Towers Watson
Willis Towers Watson (NASDAQ: WLTW) is een vooraanstaande wereldwijd opererende consultant, broker en solutions provider die organisaties helpt om risico om te zetten in groeimogelijkheden. Sinds de eerste stappen in 1828 heeft Willis Towers Watson nu 39.000 werknemers in meer dan 120 landen. Wij ontwerpen en leveren oplossingen die risico beheren, arbeidsvoorwaarden optimaliseren, talent laten groeien en kapitaal effectief inzetten om organisaties en medewerkers te beschermen en te versterken. Ons unieke perspectief stelt ons in staat om verbindingen te zien tussen talent, middelen en visie - de dynamische formule die bedrijfsprestaties verbetert.

Together, we unlock potential.

Noot voor redactie, niet voor publicatie.

Neem voor meer informatie contact op met:

Lilian van Diest, Het PR Bureau
lilian@hetprbureau.nl