'Ondernemen kun je niet leren'

Ondernemen moet in je zitten, dat kun je niet leren. Dat vindt althans 75 procent van de mkb-ondernemers in Nederland. Ruim 60 procent is van mening dat het ondernemerschap te weinig waardering krijgt in ons land, maar dat is geen reden om ermee op te houden. Bijna 87 procent zou het ondernemerschap in elk geval niet verruilen voor een beter betaalde baan in loondienst. Ruim 66 procent noemt de medewerkers het belangrijkste kapitaal van het bedrijf.
Dat blijkt uit onderzoek van Panteia in opdracht van MKB-Nederland, dat is uitgevoerd in het kader van de Dag van de Ondernemer.

Ondernemers zijn over het algemeen gelukkige mensen, zo laat de enquête van Panteia onder een representatieve populatie van ruim 300 ondernemers met 1 tot 100 medewerkers zien. Ze beoordelen hun geluk met het rapportcijfer 8. Ruim 60 procent vindt dat ze voldoende vrije tijd hebben voor familie, vrienden en hobby's en ruim 70 procent is tevreden met het eigen inkomen.
Het mooiste aan het ondernemerschap vinden mkb'ers de vrijheid. Bijna 50 procent geeft dat als antwoord. Voldoening komt met bijna 30 procent op de tweede plek.

Hang naar vrijheid
Een derde van de ondernemers is het bedrijf vanaf de spreekwoordelijke zolderkamer gestart; vanuit het niets. Nog eens een derde heeft het bedrijf overgenomen van familie. Vijftien procent doet nu zelfstandig wat ze eerder in loondienst deden.
Ruim 33 procent heeft gekozen voor het ondernemerschap vanuit de hang naar vrijheid en zelfstandigheid. Voor bijna een kwart was het geen bewuste keuze, maar kwam het zelfstandig ondernemerschap op hun pad. Voor ruim 22 procent is het eigen bedrijf de verwezenlijking van een droom die ze altijd al hebben gehad.

Zorgen
Ondernemers liggen het meest wakker van de financiën: omzet, winst en het eigen inkomen. Bijna een kwart van de ondervraagden geeft dat als antwoord. Elf procent heeft zorgen over de combinatie werk-privé, ruim 10 procent over het personeel en nog eens 10 procent over het voortbestaan van de onderneming.

Nog niet de helft (40%) van de ondernemers hoopt dat de kinderen het bedrijf later overnemen. Ruim 55 procent heeft juist niet die wens.

Dag van de Ondernemer
Het onderzoek van Panteia is gehouden in opdracht van MKB-Nederland in het kader van de Dag van de Ondernemer, die vrijdag 18 november voor het eerst in Nederland wordt gehouden. De Dag is een initiatief van MKB-Nederland, bedoeld om het ondernemerschap te vieren en ondernemers te bedanken voor hun durf en inzet. Ondernemers zijn immers van ongekende waarde voor onze economie, werkgelegenheid en, zoals dit onderzoek bevestigt, voor de maatschappij. Zij verdienen het om op een 'eigen' dag in het zonnetje te worden gezet. Dat is vanaf dit jaar elke derde vrijdag in november.
Landelijke politici, gemeenten en brancheorganisaties hebben in groten getale gehoor gegeven aan de oproep van MKB-Nederland om ondernemers op die dag op enige wijze te bedanken. Op bijna honderd locaties door het land vinden morgen bedrijfsbezoeken en tal van andere activiteiten en acties voor ondernemers plaats.

Voor meer informatie: Mieke Ripken, 06-11351727

MKB-Nederland