Moneywise lijfrente onderzoek 2016: Grootbank laat klant links liggen

Moneywise Lijfrente onderzoek november 2016:

Grootbanken laten lijfrente bankspaar klant links liggen.
Lijfrente uitkeringen in 2016 gemiddeld 2,8% lager.

Moneywise onderzoekt ieder najaar de aanbieders van uitkerende lijfrente producten. Hierbij worden verzekeraars en banken met elkaar vergeleken. Moneywise vergelijkt banken en verzekeraars op basis van 15 verschillende scenario's en 180 uitkomsten.

Centraal Beheer bank duidelijke winnaar
Centraal Beheer is voor het vierde jaar op rij de beste aanbieder. In 70% van de gevallen levert een lijfrente bij Centraal Beheer de hoogste uitkering op. In alle andere gevallen staat Centraal Beheer op de 2e plaats. Een verzekering bij Centraal Beheer keert altijd minimaal het ingelegde bedrag uit. Bij alle andere verzekeraars krijgt men bij looptijden tot 10 jaar minder terug dan men heeft ingelegd.

Grootbanken laten lijfrente bankspaar klant links liggen
De grote banken als RABO, ABN AMRO, SNS bieden in bijna alle gevallen de laagste rentes voor banksparen met een lijfrente. ING biedt zelf geen lijfrente uitkeringen via banksparen aan stuurt klanten door naar Nationale Nederlanden. ABN AMRO scoort ronduit slecht. Waar Centraal Beheer 1,6% biedt voor een uitkering van 15 jaar komt ABN AMRO niet verder dan 0,70%. Dat is 56% lager.

Uitkeringen lager in 2016
Het mag geen verrassing zijn dat door de dalende marktrente de uitkeringen in 2016 lager zijn. Uit het onderzoek blijkt dat de uitkeringen in 2016 gemiddeld 2,8% lager zijn dan in 2015. Op de veel gekozen looptijd van 5 jaar zijn de uitkeringen gemiddeld 0,7% lager. De daling is het hoogst bij lange looptijden. De uitkering op een lijfrente voor 30 jaar daalde 6.3%. Een uitkering van bijvoorbeeld
Euro 200 per maand daalt dus naar Euro 187,40. Nog steeds zijn de uitkeringen bij een bank in alle gevallen hoger dan bij een verzekeraar.
De verschillen tussen de banken onderling zijn relatief klein. De verschillen tussen banken en verzekeraars zijn enorm. Een lijfrentekapitaal van Euro 75.000 levert in 20 jaar bij een bank Euro 9.859 meer op dan bij een verzekeraar.

De voordelen van banksparen
Naast het feit dat banksparen altijd meer oplevert dan een uitkering via een verzekeraar, kent banksparen nog meer voordelen. Zo is er het Deposito Garantie Stelsel dat tot Euro 100.000 dekking biedt als de bank failliet gaat en gaat er bij overlijden nooit geld verloren.

Waarom zou je een lijfrente nog laten uitkeren door een verzekeraar?
In alle gevallen levert banksparen meer op. Waarom zou je dan toch je lijfrente laten uitkeren via een verzekeraar? Er zijn 2 redenen waarom de consument toch nog laat uitkeren via een verzekering:
Ten eerste een fiscale reden, sommige uitkeringen mogen alleen uitgekeerd worden via een verzekering. Bijvoorbeeld de uitkering voor een overbrugging van 60 tot AOW leeftijd.
De tweede reden is dat nog steeds veel mensen niet weten dat ze mogen 'shoppen' met hun lijfrentekapitaal en daardoor nog steeds klakkeloos kiezen voor een uitkering via een verzekering bij de verzekeraar waar de lijfrente vrijkomt.
En dat is jammer want shoppen met een lijfrente levert duizenden euro's winst op.

Grote verschillen in advies- en afsluitkosten
Door goed te vergelijken kunnen consumenten een hogere lijfrente uitkering ontvangen maar ook fors besparen op de advies - en afsluitkosten. De kosten voor een volledig advies kunnen bij Nationale Nederlanden oplopen tot Euro 1.030. Terwijl de consument bij ABN Amro online kan afsluiten zonder advies voor Euro 25. Als men een lijfrente wil afsluiten zonder advies, spreekt men over Execution Only en hiervoor is een kennis - en ervaringstoets verplicht. Zakt men voor deze toets dan is men vaak alsnog verplicht om advies af te nemen.

Moneywise ziet dat deze markt nog steeds in ontwikkeling is en nog veel onduidelijkheden voor de consument kent. De prijsverschillen zijn opmerkelijk groot en het is voor de consument vooraf onduidelijk wat de kwaliteit van het advies is.
De consument moet dus goed onderzoeken welke dienstverlening er wordt aangeboden en tegen welke prijs. Online vergelijkingssites zoals Moneywise helpen de consument hierbij.

De belangrijkste conclusies:
- Grootbaken bieden lage rentes
- In alle gevallen levert lijfrente banksparen meer op dan uitkeren middels een verzekering.
- Consumenten doen er verstandig aan bij een vrijkomende lijfrente om te vergelijken.
- De bank met de laagste uitkering levert meer op dan de beste verzekeraar.
- Vooral op korte looptijden krijgt men bij veel verzekeraar minder terug dan men inlegt.
- De kosten voor advies en openen van een lijfrente bankspaarrekening verschillen enorm.

www.Moneywise.nl

onderzoek: http://www.moneywise.nl/downloads/onderzoek/moneyw...