Arre Zuurmond Overheidsmanager van het Jaar 2016

Arre Zuurmond is op 14 november 2016 gekozen tot Overheidsmanager van het Jaar. De prijs is toegekend voor zijn functie als Gemeentelijke Ombudsman van Amsterdam en omliggende gemeenten. Dat is vanavond bekend gemaakt door juryvoorzitter Ank Bijleveld bij de uitreiking van de Overheidsawards in de Ridderzaal te Den Haag. Tijdens de avond hield Laura van Geest de jaarlijkse Overheidslezing waarin zij sprak over 'Leren versus Camoufleren'.

Het Juryrapport meldt over Arre Zuurmond dat hij de maatschappelijke opgave en het resultaat voor de burger centraal stelt in zijn werk. Persoonlijk betrokkenheid is voor hem zeer belangrijk, hij gaat met mensen in gesprek. Zijn formele macht als ombudsman vermijdt hij in eerste instantie. Hij handelt niet alleen klachten af, hij zoekt ze actief op. Hij redeneert dat veel misstanden nu eenmaal niet vanzelf bij de ombudsman terecht komen. Zijn manier van leidinggeven is coachend. Op deze manier krijgt hij mensen mee en weet hij ze te verbinden aan hem en de organisatie. Zijn volharden in het verbinden van beleid en effecten en van de systeemwereld en leefwereld zijn kenmerkend voor Arre Zuurmond. Hij is zeer krachtig en verleidend in het openbreken van gestolde oplossingen. Hij onderscheidt zich op dit vlak door hiervoor creatieve en informele manieren te gebruiken. Hij denkt buiten de kaders en stelt zich benaderbaar op. Arre Zuurmond is als Ombudsman activistisch en onorthodox zonder het toevoegen van publieke waarde te verliezen.

De andere genomineerden voor de Overheidsmanager van het jaar waren:

Piet Sennema, Secretaris-directeur Waterschap Aa en Maas
Monique Vogelzang, Inspecteur Generaal van het Onderwijs

Over de Verkiezing
Jaarlijks organiseert de Stichting Verkiezing Overheidsmanager van het Jaar de uitreiking van de Overheidsawards. Deze wordt georganiseerd in samenwerking met het Ministerie van Binnenlandse Zaken, EY, Conclusion, Arbo Unie, Handvest Publiek Verantwoorden, Vereniging van Gemeentesecretarissen, Kring van Provinciesecretarissen, Grand Hotel Huis ter Duin, Binnenlands Bestuur en Publiek Denken. Tijdens deze avond worden de Awards uitgereikt aan de Overheidsmanager en Overheidsorganisatie van het Jaar 2016. Ook de finalisten voor de Jonge Ambtenaar van het Jaar 2017 worden bekend gemaakt. In 2016 werd voor de 2e keer de Hans Dijkstal Award uitgereikt. Dit keer aan Ton Annink.

Jury
De jury bestaat uit Ank Bijleveld-Schouten (Commissaris van de Koning in de provincie Overijssel en voorzitter), Jannine van den Berg (Politiechef Landelijke Eenheid), Maarten Hajer (Faculteitshoogleraar Urban Futures Universiteit van Utrecht), Bram de Klerck (Directeur-generaal Algemene Bestuursdienst), Siebe Riedstra (Secretaris-generaal Ministerie van Veiligheid en Justitie) en Albertine van Vliet-Kuiper (Waarnemend burgemeester Gooise Meren).

Eerdere Overheidsmanagers van het Jaar
José Manshanden, Maarten Hajer, Leon van Halder, Hilde van der Meer, Peter Teesink, Hetty Linden, Erik Heijdelberg, Bert Keijts, Maureen Sarucco, Geert Blijham, Martin van Rijn, Pieter Cobelens, Nico Laagland, Roelof Kruize, Jenny Thunnissen, José Hilgersom, Peter van Zunderd, Erry Stoové en Herma Rappa.
Oeuvreprijs Hans Dijkstal Award 2012: Wim Kuijken.

Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met Petra van de Goorbergh, directeur Stichting Verkiezing Overheidsmanager van het Jaar, via 06-51111415 of via info@overheidsmanager.nl

Stichting Verkiezing Overheidsmanager van het Jaar