Minder onnodige ritten raamdecoratie remt CO2-uitstoot

Nunspeet, 15 november 2016
P e r s b e r i c h t

Minder onnodige ritten raamdecoratie remt CO2-uitstoot
Branche en vervoerder NE DistriService verbeteren retourzendingen

NUNSPEET - Het aantal onnodige vrachtwagenritten met raamdecoratie en gordijnen is in Nederland fors aan het afnemen. Als eerste branche in Nederland hebben de producenten en verkopers samen met hun vervoerder NE DistriService het ophalen van retourzendingen efficiënter en duurzamer opgezet. Dat scheelt 1100 onnodige ritten per jaar en bespaart op deze logistieke stroom 10 procent CO2-uitstoot.

NE DistriService verzorgt voor vrijwel alle toonaangevende producenten in Nederland de distributie van kwetsbare raamdecoratie zoals rolgordijnen, jaloezieën, plissé gordijnen, vouwgordijnen en horren. Het bedrijf belevert bouwmarkten, retailers, consumenten, groothandels en woon/warenhuizen en vervoert jaarlijks ongeveer 1,6 miljoen verpakte goederen (colli), 8000 per dag. Het transportbedrijf is er in geslaagd duizenden detaillisten en een groot aantal toonaangevende producten die allemaal concurrent van elkaar zijn te laten samenwerken in een nieuw logistiek proces.
,,Retourzendingen zijn altijd het stiefkindje in de logistiek geweest," zegt directeur Herman Bult van NE DistriService. ,,Hoe minder fouten daarbij gemaakt worden, hoe minder onnodige ritten we hoeven maken. Tot voor kort had iedere producent hiervoor zijn eigen procedure. Door met elkaar aan tafel te gaan zitten hebben we dit kunnen uniformeren, wat voor de hele woonrichtingsbranche voordelen oplevert."

Gordijnen en raamdecoratie die niet op maat zijn of waar iets mee is, moeten terug naar de producent. Die worden zoveel mogelijk met gewone ritten mee terug genomen, maar chauffeurs maken dagelijks mee dat stickers ontbreken of op de verkeerde verpakking zitten, retourproducten nog niet klaar staan of nog niet verpakt zijn. Daardoor rijden ze vaak voor niets. Sinds 1 september krijgen klanten die een retourzending aanmelden automatisch een e-mail met een link naar de website van NE DistriService. Daar kunnen ze labelstickers uitprinten en de ophaaldag of het aantal colli wijzigen. Pas als ze de opdracht bevestigen komt de vrachtwagen langs. Dat is minder foutgevoelig.
Kort na de introductie is het dagelijkse aantal onnodige stops van chauffeurs al teruggelopen van 20 naar 10 procent, zo heeft NE DistriService berekend. Het bedrijf verwacht de komende tijd een verdere afname. Uiteindelijk zouden 22 vrachtwagens een hele dag niet hoeven rijden, wat 7700 kilometer en ruim 3300 kilo CO2-utstoot scheelt.

Daarmee zet de vervoerder een nieuwe stap in zijn streven om zo duurzaam mogelijk te rijden. In 2015 kreeg NE DistriService de Lean and Green Star omdat het zijn CO2-uitstoot in vier jaar tijd met 32 procent had teruggebracht. Onder meer dankzij een nieuw leverschema voor alle klanten, een betere planning, vernieuwing van het wagenpark met dual fuel en hybride bakwagens en cursussen voor de chauffeurs. Mede door die milieumaatregelen is NE DistriService door het Nationale Business Succes Award instituut uitgeroepen tot winnaar 2016 in de Kwetsbare-productentransportbranche en dingt het bedrijf mee naar de hoofdprijs die begin 2017 wordt uitgereikt.

Geplaatst in:

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met directeur Herman Bult van NE DistriService, Tel: T +31 (0)341 257605, Mob: +31 (0)6 51631388, e-mail: herman.bult@ne.nl. Zie ook www.ne.nl.

NE DistriService

plaats:
Nunspeet
website:
http://www.ne.nl

Verstuur nu éénmalig een persbericht

Verstuur persberichten en beeldmateriaal naar redacties in binnen- en buitenland. Via het ANP-net, het internationale medianetwerk van PR Newswire of met een perslijst op maat.

Direct persbericht versturen