Nieuwe oplossingen voor vluchtelingencrisis tijdens IGNITE conferentie

IGNITE 2016 staat dit jaar geheel in het teken van de vluchtelingencrisis in de EU, Noord-Afrika en het Midden-Oosten. Sir Paul Collier, econoom van de University of Oxford, stelt nieuwe oplossingen voor om vluchtelingen perspectief te bieden op een betere toekomst; bestuurders van de universiteiten van Mosul, Tikrit en Raqqa laten zien hoe zij de bezetting van IS hebben overleefd; en Syrische studenten vertellen over hun nieuwe studiebeurs in een vreemd land. Stuk voor stuk indringende verhalen over de kracht - en noodzaak - van ondernemerschap, hoger onderwijs en leiderschap in fragiele landen.

De IGNITE conferentie in de Beurs van Berlage in Amsterdam vindt dit jaar voor de vierde keer plaats. Het thema luidt 'Tackling Instability, Radicalisation and Forced Migration'. Tijdens IGNITE staan diverse sessies gepland over bijvoorbeeld 'de vergeten oorlog' in Jemen en het succes van een lokale koffiemaker, investeren in fragiele staten, ondernemen in Libiё en Koerdisch Irak, de mogelijke link tussen werkgelegenheid en vrede. Keynotes worden verzorgd door o.a. Antoinia Norman (CEO, Branson Centre for Entrepreneuship), Michel Botzung (IFC), Mahmud Johnson (J Palm, Liberia) en Paul Collier (University of Oxford).

Ondernemerschap en hoger onderwijs
Hoger onderwijs en ondernemerschap in de MENA regio staan centraal tijdens IGNITE, maar de conferentie richt het vizier ook op Nederland. SPARK is op dit moment de grootste aanbieder van studiebeurzen voor vluchtelingen in de regio van Syriё. Ondersteund door verschillende donoren zoals het ministerie van Buitenlandse Zaken, EU-MADAD en Al Fakhoora, biedt SPARK 10.000 studiebeurzen aan via onderwijsinstituten in Libanon, Turkije, Koerdisch Irak, Jordanie en Syriё. In deze landen ondersteunt SPARK ook vele ondernemerschapsprojecten.

Ondernemerschap biedt eveneens kansen voor vluchtelingen hier in Nederland. Vandaar dat tijdens IGNITE ook aandacht is voor ondernemerschapsprogramma's voor statushouders in Nederland (m.m.v. De Asielzoekmachine, Capabel Taal, Gemeente Amsterdam). Hoe krijgen we al die vluchtelingen zo snel mogelijk aan het (juiste) werk?

Internationaal deelnemersveld
Naar deze conferentie komen circa 300 beleidsmakers, politici, onderzoekers, ondernemers, veldprofessionals, studenten en anderen geïnteresseerden. Internationale vertegenwoordigers van de Syrische interim-regering (SIG), Syrian Economic Forum, IFC, UNDP, Cordaid, XSML, Clingendael, Gemeente Amsterdam, en ook New York University en Universiteit van Utrecht zijn aanwezig. Hoge bestuurders van de universiteiten van Mosul, Tikrit en Raqqa komen vertellen over de huidige crisis in Syriё en Irak. Tikrit is inmiddels al een jaar onder het juk van IS vandaan: wat kunnen Raqqa en Mosul, beide steden hopen binnenkort bevrijd te worden, leren van de wederopstanding van de universiteit van Tikrit?

Organisator IGNITE conferentie: SPARK
Sinds 1994 ondersteunt SPARK ondernemerschap en hoger onderwijs in fragiele staten. SPARK richt zich vooral op jongeren, vrouwen, vluchtelingen, ex-strijders en andere kwestbare groepen mensen. Momenteel is SPARK actief in 14 landen in Zuidoost Europa, Afrika en het Midden-Oosten, in landen als Libiё, Zuid Soedan, Somaliё, Burundi, Jemen, Turkije, Libanon en Syriё.

Indien interesse, graag contact opnemen met Giselle Schellekens (06-39775000) of via g.schellekens@spark-online.org.

SPARK