De markt voor Technische consumentengoederen groeit in Q3 2016

GfK TEMAX resultaten voor Q3 in Nederland

De markt voor Technische consumentengoederen in Nederland groeit in Q3 2016 met 2,4% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De Telecomsector liet het beste resultaat zien en groeide met 21%, terwijl Foto en Office Equipment en Consumables met dubbele cijfers daalden.

Consumenten Electronica
In het derde kwartaal van 2016 bedroeg de totale omzet van de Consumenten Electronica producten Euro 324,1 miljoen. Dit is een totale daling van 8% ten opzichte van Q3 2015. Het grootste segment binnen deze sector - panel TV's - liet een daling zien van 5,3% in het derde kwartaal.

Foto
De omzet van de Fotomarkt daalde in het derde kwartaal van 2016 met 11,1% ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar.
Deze daling werd voornamelijk beïnvloed door een verminderde vraag naar digitale camera's, die met 11,6% is gedaald. De verkoop van losse verwisselbare lenzen daalde met 9,6%.

Groot Huishoudelijke apparatuur
Voor het derde achtereenvolgende kwartaal groeide de omzet van Groot Huishoudelijk apparatuur. De groei bedroeg in Q3 2016 6,3% ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2015.
Keukenapparatuur liet een sterke stijging van de omzet zien. Inbouwkookplaten steeg met 10,4%, bij afzuigkappen werd een stijging van 10,6% genoteerd en bij afwasmachines een stijging van 11,3%.

Een van de grootste productgroepen, de wasmachines, bleef stabiel met een bescheiden groei van 0,5%.

Klein Huishoudelijke apparatuur
De omzet binnen Klein Huishoudelijke apparatuur steeg in het derde kwartaal van 2016 met 5% ten opzichte van Q3 2015 en resulteerde in Euro 202,8 miljoen. Stofzuigers, koffiezetters en mondverzorging droegen voornamelijk bij aan deze groei.

Na een lange periode van groei stabiliseert de verkoop van apparatuur voor voedselbereiding en friteuses.

IT
De IT-sector is het grootst binnen de Nederlandse markt voor Technische Consumentengoederen, met een omzet van Euro 791,8 miljoen in het derde kwartaal van 2016. In vergelijk met hetzelfde kwartaal van 2015 is er een daling gesignaleerd van 3,9%.

Productgroepen die het meeste invloed op deze daling hadden, waren desktop PC's (-15,5%), laptop's (-6,4%) en mediatablets (-10,5%).
IT randapparatuur, zoals toetsenborden en routers, bleef groeien. Deze apparatuur beslaat echter slechts een klein gedeelte van de IT markt.

Telecom
De totale Telecom-sector steeg in Q3 2016 met 21% tot een omzet van
Euro 695,6 miljoen in vergelijk met hetzelfde kwartaal van 2015. Deze groei werd voornamelijk gerealiseerd door de aantallen verkopen van smart- en mobiele telefoons die met 23,5% groeide tot een omzet van Euro 598 miljoen.
Alleen de segmenten phablets (smartphones tussen 5,5 en 6,99 inch) en vaste telefonie, lieten een daling zien ten opzichte van het derde kwartaal van 2015 met respectievelijk 61,8% en 17,3%.

Office Equipment en Consumables
Office Equipment en Consumables liet het derde kwartaal van 2016 een daling zien van 15,9% in vergelijk met dezelfde periode van vorig jaar. De omzet van de deze sector kwam uit op Euro 147,9 miljoen.

Alle categorieën in deze sector lieten een daling zien in vergelijking met dezelfde periode van 2015. De grootste daling werd genoteerd bij laser cartridges (-15,9%) en inkjet cartridges (-12,1%). Samen zijn deze productgroepen verantwoordelijk voor 61% van de verkopen in waarde binnen de OE-sector.

Bekijk de GfK TEMAX(r) rapporten over alle 41 deelnemende landen op: http://temax.gfk.com/reports/

Geplaatst in:

Voor meer informatie:
Barbara Schouten
Senior Industry Consultant Media & Entertainment en Technology, Commercieel
06-10002766

GfK TEMAX(r) volgt de verkopen van Technical Consumer Goods over 41 landen. De resultaten zijn gebaseerd op GfK's retail panel, en bevat data van ongeveer een half miljoen retail outlets wereldwijd. GfK schets hiermee een representatief beeld van de markt en werkt continue aan de optimalisatie van het retail panel om zo accuraat mogelijk te zijn.

Over GfK
GfK biedt betrouwbare markt- en consumenteninformatie waardoor klanten betere beslissingen kunnen nemen. Over de hele wereld combineren meer dan 13.000 marktonderzoekexperts hun passie met de jarenlange onderzoekservaring van GfK. Hierdoor is GfK in staat om wereldwijde inzichten te koppelen aan lokale marktinformatie uit meer dan 100 landen. Door gebruik te maken van innovatieve technologieën, zet GfK big data om in smart data. Hierdoor kunnen onze klanten hun concurrentievoordeel verbeteren en krijgen zij meer inzicht in de keuzes en ervaringen van hun consumenten.

Voor meer informatie:www.gfk.com/nl of volg GfK op Twitter: https://twitter.com/GfK_nl

GfK

plaats:
Amstelveen
website:
http://www.gfk.com/nl

Verstuur nu éénmalig een persbericht

Verstuur persberichten en beeldmateriaal naar redacties in binnen- en buitenland. Via het ANP-net, het internationale medianetwerk van PR Newswire of met een perslijst op maat.

Direct persbericht versturen