Willy Vandersteen prijs voor Hercules & Valkema

Willy Vandersteen prijs 2016 gaat naar Hercules & Valkema

Eric Hercules en Gerben Valkema winnen de Willy Vandersteen prijs 2016. Deze prestigieuze prijs wordt toegekend voor het stripalbum 'Elsje maakt geschiedenis' (2016, Don Lawrence Collection). Elsje is via de regionale dagbladen bij meer dan 3 miljoen huishoudens kind aan huis en de jury hoopt dat Elsje via deze prijs 'ook letterlijk over de grens gaat en de Vlaamse harten weet te veroveren'.

De samenwerking tussen tekenaar Gerben Valkema en schrijver Eric Hercules begon meer dan 15 jaar geleden bij Studio Jan Kruis voor de strip Jan, Jans en de Kinderen en leidde in 2006 tot het stripfiguur Elsje. Elsje wordt als dagstrip gepubliceerd in de dagbladen van De Persgroep, de HollandMedia-Combinatie en de NDCgroep. Ook verschijnt Elsje tweewekelijks in het stripblad Eppo. Elsje ontving in 2012 al de Stripschappenning voor beste jeugdalbum.

De Willy Vandersteen prijs, vernoemd naar de Vlaamse stripauteur Willy Vandersteen (o.m. Suske en Wiske), bekroont het beste Nederlandstalige stripalbum. De prijs werd ingesteld door het Vlaams-Nederlandse huis deBuren te Brussel, Stripdagen Haarlem en Strip Turnhout, en is de belangrijkste striponderscheiding in het Nederlandse taalgebied.

Uit het verslag van de jury:

"Elsje is een typisch voorbeeld van de klassieke familiestrip: toegankelijk, grappig, fris en helder getekend. De reeks 'Elsje' toont aan dat de familiestrip allerminst met uitsterven is bedreigd.
Tekenaar Gerben Valkema vindt aansluiting bij de Franco-Belgische stijl. Goede verhoudingen, een arsenaal aan gezichtsuitdrukking, de vlotte fysiek doet zelfs denken aan grootmeester Franquin.
De scenario's van Eric Hercules zijn bijzonder grappig, spontaan en verfrissend. Hij maakte van Elsje een knuffelbaar en ook prikkelbaar meisje waarvan je wel moet houden."

Van Elsje liggen er 16 albums in de winkel, uitgegeven door Don Lawrence Collection, tevens uitgever van onder andere Storm en Agent 327. Elsje is vertaald in het Duits, Frans, Noors, Gronings, Deens, Brabants, Engels en Zweeds.

Tekenaar Gerben Valkema woont in Haarlem, werkte voor o.m. voor Jan, Jans en de Kinderen, en ontving hij voor de strip Kik de Stripschappenning en de Alfabetiseringsprijs. Ook tekende Valkema een speciaal Suske en Wiske album (met Guus Meeuwis). Zie www.GerbenValkema.nl
Schrijver Eric Hercules woont op Texel, werkte o.m. voor Jan, Jans en de kinderen en schrijft ook voor de strip 40 Hours en TVprogramma's als Sesamstraat, Het Zandkasteel, de Bibaboerderij, Studio Snugger en het Sinterklaasjournaal. Zie www.complot.tv

Meer informatie www.elsje.nl
Eric Hercules, 0621567740 info@complot.tv
Gerben Valkema, 0645520016 gurbyv@gmail.com
Don Lawrence collection, Rob van Bavel, 0162-461110 www.donlawrencecollection.nl

Don Lawrence Collection B.V.

oosterhout