Inspiratiewaarde VELUX gestegen met 2 procent

Als enige organisatie uit de bouw staat VELUX ook dit jaar weer in de Inspirerende 40. Het jaarlijkse onderzoek van organisatieadviesbureau Synergie onder consumenten, brengt in kaart welke organisaties inspireren en waarom. De totale inspiratiewaarde van VELUX steeg met 2% ten opzichte van vorig jaar.

De top 3 bestaat dit jaar uitsluitend uit social enterprises. Tony's Chocolonely werd wederom uitgeroepen tot de meest inspirerende organisatie van Nederland. Tesla en Dopper bezetten plaats 2 en 3. VELUX is te vinden op een 21ste plaats en valt op tussen organisaties uit de auto-, mode-, retail- en amusementsbranche.

"Wij zijn erg trots dat wij tussen al deze mooie merken mogen staan. Wij proberen mensen al 75 jaar te inspireren om zoveel mogelijk uit hun woning te halen en te zorgen voor een gezonde leefomgeving. En voor een bedrijf uit de bouwsector is het extra mooi om nog voor inspirerende merken als DE, Cool blue, Triodos Bank, Starbucks en Nike te mogen eindigen," vertelt Michel Sombroek, algemeen directeur van VELUX Nederland verheugd.

Geloof en vertrouwen
"Je ziet dat inspirerende organisaties groeien. Wij denken dat dit komt doordat zij mensen het geloof in een betere toekomst teruggeven. Voor het eerst is een hele generatie ervan overtuigd dat hun kinderen het minder goed zal hebben dan zijzelf. Inspirerende organisaties bieden perspectief op vraagstukken over energie, milieu en maatschappelijke omgang en dus op de toekomst. Niet groots en abstract, maar concreet en dichtbij. Winst is daarbij een gezond resultaat dat de continuïteit voor het ideaal waarborgt," vertelt Joris van Zoelen van Synergie.

Gezonde leefomgeving
Voor inspirerende organisaties is innovatie een middel, nooit een doel op zich. "Inspirerende organisaties varen een eigen koers die mensen willen volgen. Een duidelijke visie en rol in de maatschappij worden hierbij steeds belangrijker. Het zijn organisaties die de aandacht trekken en inspireren, innoveren in de hele productieketen en in communicatie. Zo laat VELUX zien hoe belangrijk daglicht is voor een gezonde leefwijze," aldus Van Zoelen.

Teruggeven
De VELUX Groep zet zich continue in om nieuwe mogelijkheden te ontwikkelen voor toegang tot daglicht en frisse lucht en om iets terug te geven aan de maatschappij. "Onze stichtingen hebben in 2015 545 donaties gedaan aan verschillende maatschappelijke instellingen met een totaal bedrag van 111 miljoen euro. Ten opzichte van onze winst van 268,7 miljoen een substantieel deel. Daarnaast doneren we voor ons 75-jarig jubileum onder andere 20.000 betaalbare en duurzame zonnelampen aan Afrikaanse regio's zonder elektriciteit. Wereldwijd zijn er 1,2 miljard mensen die geen toegang hebben tot elektriciteit. De Natural Light lampen zorgen voor een stukje veiligheid en toekomstperspectief. Zowel voor kinderen die na school hun huiswerk kunnen doen en zich 's avonds veilig kunnen voelen als voor jonge ondernemers die met de opbrengst van hun commissie een eigen bedrijfje kunnen starten," aldus Sombroek.

"Daarnaast hebben we de afgelopen jaren flink geïnvesteerd in duurzame productinnovaties, die de negatieve effecten van klimaatverandering verder tegengaan. Het belangrijkste uitgangspunt hierbij blijft de gezondheid en het welzijn van de gebruikers van deze gebouwen. Want het creëren van betere leefomgevingen voor mensen met voldoende daglicht en frisse lucht blijft onze belangrijkste missie," aldus Sombroek.

Methodiek
Synergie deed in samenwerking met de FD Mediagroep en AdfoGroep onderzoek onder 1.918 consumenten en vroeg hen de genomineerde organisaties te rangschikken. Waarom organisaties inspirerend zijn is gebaseerd op vier pijlers: visie, organisatie, producten en relatie. Hoewel het gewicht van de pijlers ten opzichte van elkaar per jaar iets verschilt, blijven de pijlers zelf al zes jaar onveranderd. Daarmee wordt het steeds beter mogelijk om niet alleen te weten wie inspireren, maar vooral ook hoe andere organisaties dit kunnen leren.

Over VELUX Nederland
Al 75 jaar creëert de VELUX Groep wereldwijd een betere leefomgeving voor mensen door te zorgen voor daglicht en frisse lucht door het dak. Ons productprogramma biedt daglichtoplossingen voor hellende en platte daken, zoals dakramen, lichtkoepels en modulaire lichtstraten. Daarnaast bestaat het assortiment uit vele typen raamdecoratie, zonwering, rolluiken, installatieoplossingen en intelligente bedieningssystemen. Deze producten helpen bij het creëren van een gezond en duurzaam binnenklimaat om in te werken, wonen of leren. Hieraan werken we wereldwijd met ongeveer 9.500 medewerkers in verkoopmaatschappijen en productievestigingen in meer dan veertig landen. VELUX Nederland B.V. is een volledig autonome dochteronderneming van de VELUX Groep, die onderdeel is van de VKR Holding A/S, een naamloze vennootschap volledig in handen van stichtingen en familie. Kijk voor meer informatie op: www.velux.nl.


Noot voor de redactie
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Claudia van Veenendaal | Manager PR
Tel: 030-6629679 | Mob: 06-27129935
claudia.vanveenendaal@velux.nl | www.velux.nl

VELUX Nederland B.V.
Molensteijn 2 | 3454 PT De Meern
Twitter.com/velux_pr
Facebook.com/velux
instagram.com/velux_nl
pinterest.com/VELUXNederland

Voor meer informatie over het onderzoek kunt u contact opnemen met:
synergie | inspirerende organisaties met impact:
linda.degroot@synergie.nl | Tel: 030-27.590.30

VELUX Nederland B.V.

plaats:
De Meern
website:
http://www.velux.nl

Andere persberichten van deze organisatie

Verstuur nu éénmalig een persbericht

Verstuur persberichten en beeldmateriaal naar redacties in binnen- en buitenland. Via het ANP-net, het internationale medianetwerk van PR Newswire of met een perslijst op maat.

Direct persbericht versturen