Alcoholbranche: stop met Oh Oh Daar Gaan We Weer

In het nieuwe televisieprogramma ‘Oh Oh Daar Gaan We Weer’ waarvan gisteren de eerste aflevering te zien was op RTL5, worden 8 jongeren uit de regio Den Haag naar een zonnige Europese vakantiebestemming gestuurd. Daarbij is het de bedoeling dat er allerlei spraakmakende ontwikkelingen te zien zullen zijn. Overmatig alcoholgebruik wordt door RTL gefaciliteerd en zelfs aangemoedigd.

Overheid, gezondheidsprofessionals en bedrijfsleven werken er keihard aan om overmatig drinken tegen te gaan. Dat is de afgelopen jaren gelukkig succesvol geweest. Zo is het bingedrinken onder jongeren van 12 t/m 16 jaar gehalveerd in vergelijking met ruim tien jaar geleden. Ook volwassenen drinken minder excessief. De beeldvorming door RTL in programma’s als ‘Oh Oh Daar Gaan We Weer’ kan contraproductief werken op deze gunstige ontwikkeling.

De Nederlandse alcoholbranche roept RTL op om met onmiddellijke ingang te stoppen met het uitzenden van Oh Oh Daar Gaan We Weer. Deze ochtend is een brief aan RTL verzonden met de oproep om hierover met elkaar in gesprek te gaan. STIVA directeur Peter de Wolf: “Het is heel wrang dat RTL op RTL4 het programma ‘Verslaafd’ uitzendt, wat een programma is waar betrokkenheid centraal staat. En tegelijkertijd op RTL5 een programma waarbij zuipen wordt verheerlijkt.”

In 2013 heeft STIVA ook al geageerd tegen televisieprogramma’s waar overmatig alcoholgebruik wordt gefaciliteerd en aangemoedigd. De Wolf: “RTL is erg hardleers. Alcoholmerken zullen niet rondom ‘Oh Oh Daar Gaan We Weer’ en vergelijkbare programma’s adverteren. Dat past niet bij het verstandig inzetten van de marketing euro’s van bedrijven. Ik kan me niet voorstellen dat er merken zijn die het wel prettig vinden om rond dit soort programma’s reclame te maken. Dat zou RTL toch aan het denken moeten zetten om niet door te gaan met dit onverantwoorde marktgedrag.”

Mocht u vragen hebben, dan kunt u contact opnemen met Peter de Wolf, directeur van STIVA
M: +31 (0)6 4613 9326
T: +31 (0)70 76 201 76