Helemaal Humanitas Prijs voor project kinderen van gescheiden ouders

De Helemaal Humanitas Prijs 2016 is gewonnen door de activiteit KOESA (Kinderen Ouders en Scheiding Almere). Dat is zaterdag 5 november bekendgemaakt tijdens de landelijke ontmoetingsdag voor Humanitas-bestuurders in het Muntgebouw in Utrecht.

De Helemaal Humanitas Prijs wordt jaarlijks uitgereikt aan een bijzondere activiteit van een van onze afdelingen. Dit jaar nomineerde de jury uit 21 inzendingen 5 activiteiten: Meedoen in de Wijken, Samen Sportief, Budgetcursus, MentorMaatjes Nieuwe Stap en KOESA. Afgelopen weken konden mensen via een speciale Helemaal Humanitas-website stemmen op hun favoriete activiteit.

KOESA, een lotgenotengroep voor kinderen of jongeren van gescheiden ouders, kreeg ruim 32 procent van de stemmen en wint de hoofdprijs van 7.500 euro. Coördinator Saskia Koning is "superblij" met de prijs. "Het is een erkenning voor het feit dat we op een laagdrempelige manier erin zijn geslaagd kinderen en ouders te helpen op een moeilijk onderwerp." Het prijzengeld zal gebruikt worden om de activiteit verder uit te breiden met een KOESA-spreekuur in drie Almeerse Wijkteams voor ouders die net de beslissing hebben genomen om te gaan scheiden. Ouders kunnen informatie en advies vragen aan een vrijwilliger over allerlei zaken rondom hun kinderen en de scheiding.

Bij KOESA kunnen kinderen in zes bijeenkomsten met leeftijdgenoten hun ervaringen en gevoelens delen. Na afloop voelen de meesten zich minder verdrietig of boos over de scheiding en denken ze positiever over hun leven.

Humanitas
De vereniging Humanitas is een landelijke vrijwilligersorganisatie. Humanitas heeft meer dan 700 activiteiten, die verdeeld zijn over 6 thema's: Eenzaamheid, Opvoeden, Opgroeien, Detentie, Thuisadministratie en Verlies. Jaarlijks geven 22.000 goed geschoolde vrijwilligers zo'n 60.000 mensen het zelfvertrouwen om op eigen kracht iets aan hun situatie te veranderen.

Noot voor de redactie: Meer weten over KOESA? Neem dan contact op met Henriette van der Meij. Telefoon: 06-35115435 E-mail: h.vandermeij@humanitas.nl

Humanitas