Criminoloog Simon Harding op seminar over vechthondenproblematiek

Den Haag, 7 november 2016

Criminoloog Simon Harding; auteur van het boek 'Unleashed: the phenomena of status and weapon dogs' komt op 10 november naar Nederland om te spreken over vechthondenproblematiek. In het Verenigd Koninkrijk worden vechthonden al langer als maatschappelijk probleem gezien. Simon Harding zal op, een door de Koninklijke Hondenbescherming georganiseerd seminar, de problematiek in het Verenigd Koninkrijk rondom deze honden duiden.

De Koninklijke Hondenbescherming vindt het hoog tijd voor een seminar over de problematiek met zogeheten 'hoog-risico honden'; sterke, krachtige honden die van oorsprong zijn gefokt en geselecteerd voor vechtdoeleinden. Afgelopen zomer is er een groot aantal incidenten met deze honden geweest, waarbij ernstig letsel werd toegebracht aan mens én dier door dit type hond.

'We zijn ontzettend blij dat Simon Harding op ons seminar spreekt. Temeer omdat uit zijn presentatie zal blijken dat er duidelijke overeenkomsten zijn met de problematiek in Nederland', aldus een woordvoerder van de organisatie. De Koninklijke Hondenbescherming hoopt dat het seminar, dat zich richt op kennisoverdracht en ook sprekers aan het woord laat over de situatie in Nederland, bijdraagt aan het vinden van oplossingen voor de problemen in Nederland.

In navolging van regelgeving in het buitenland is momenteel de Nederlandse overheid aan het bezien in hoeverre wettelijke maatregelen kunnen worden genomen om de problematiek het hoofd te bieden. Daar de overheid aan het onderzoeken is welke maatregelen wenselijk en noodzakelijk zijn en hoe deze kunnen worden gehandhaafd, probeert de Koninklijke Hondenbescherming met het seminar een steentje bij te dragen door kennis te verspreiden aan specifieke doelgroepen, over de aard en omvang van het probleem.

Het dagvoorzitterschap van het seminar is in handen van de voorzitter van politievakbond ACP, Gerrit van de Kamp.

Er zijn nog enkele persplekken beschikbaar.

Voor meer informatie over de inhoud van dit bericht kunt u contact opnemen met het kantoor van de Koninklijke Hondenbescherming, Statenlaan 108, 2582 GV Den Haag. Telefoon; 070-338 96 51 of 070-338 85 38, mail: just@hondenbescherming.nl of info@hondenbescherming.nl.
Het persnummer op de dag van het seminar is: 06-27 17 89 04.

Koninklijke Hondenbescherming