Veel websites nog steeds slecht toegankelijk

In juli is in ons land het VN-verdrag inzake de rechten van personen met een handicap in werking getreden. Dit betekent dat onder meer websites toegankelijk moeten zijn voor iedereen. Maar bij veel organisaties is de online dienstverlening nog steeds niet goed te gebruiken door mensen met een visuele of andere beperking. Ruim drie miljoen mensen in ons land zijn hier nu al de dupe van. Dat blijkt uit onderzoek dat Stichting Accessibility heeft uitgevoerd in opdracht van Vereniging Bartiméus Sonneheerdt.

Stichting Accessibility heeft honderd veelgebruikte Nederlandse websites onderzocht in zestien verschillende sectoren. Geen van de sectoren scoort gemiddeld goed. Bijna geen enkele site is goed toegankelijk te noemen; alle onderzochte websites bevatten in meer of mindere mate toegankelijkheidsproblemen. Volksvertegenwoordiging, gemeenten en rijksoverheid kwamen het best uit de test. Energiebedrijven, webwinkels en nieuwswebsites scoren het minst goed in de monitor. De sectoren openbaar vervoer, vergelijkingssites, reizen, onderwijs, verzekeraars, horeca, huisvesting, banken en pensioenfondsen scoren middelmatig.

Apps
Driekwart van de onderzochte websites hebben ook een mobiele app. Omdat veel blinde en slechtziende mensen een iPhone gebruiken, is ook de toegankelijkheid van de iOS-versie onderzocht. De resultaten varieerden van bijna volledig toegankelijk tot compleet onbruikbaar. Gemiddeld zijn de apps matig toegankelijk.

Zorgelijk
"De resultaten van dit onderzoek zijn zorgelijk," vindt Remco Meyaard van Vereniging Bartiméus Sonneheerdt. "Er leven in ons land ongeveer 3,5 miljoen mensen met een handicap, waarvan zo'n 350.000 met een visuele beperking. Zij zijn nu al de dupe. Door de digitalisering worden mensen steeds afhankelijker van het internet om te kunnen deelnemen aan onze samenleving. Maar mensen met een beperking kunnen niet aanhaken. Terwijl toegankelijke ICT-toepassingen juist deze groep geweldig kunnen helpen om zo zelfstandig mogelijk te leven. En dat terwijl in juli het VN-verdrag inzake de rechten van personen met een handicap in werking is getreden. Daarin is onder meer vastgelegd dat iedereen gebruik moet kunnen maken van online dienstverlening, ongeacht of je een beperking hebt of niet. Maar veel organisaties zijn daar duidelijk nog niet goed op voorbereid."

Ontwerp
"Organisaties zijn zich vaak nog onvoldoende bewust van het belang van digitale toegankelijkheid voor mensen met een visuele of andere beperking," vervolgt Remco Meyaard. "Op dit moment zijn websites, apps en andere ICT-toepassingen zelden goed toegankelijk voor iedereen. Toch is de oplossing niet moeilijk, als direct bij het ontwerpen en ontwikkelen van digitale toepassingen rekening wordt gehouden met de toegankelijkheidsaspecten. Omdat veel websites en apps elke paar jaar worden vernieuwd, liggen hier kansen voor organisaties. Wij denken dan ook dat de toegankelijkheid van de online dienstverlening in ons land binnen afzienbare tijd sterk kan worden verbeterd."

Geplaatst in:

Beeldmateriaal
Bijgeleverd: 3 foto's, fotocredit: Foto: Ron Beenen
1. Blinde man achter laptop met hulphond
2. Blinde man achter laptop
3. Laptop met brailleleesregel

Contactpersonen:

Vereniging Bartiméus Sonneheerdt
Remco Meyaard, rmeyaard@steunbartimeus.nl, 030 693 50 43, 06 29 073 887

Stichting Accessibility
Ron Beenen, r.beenen@accessibility.nl, 030 239 82 70, 06 28 267 854

Over het onderzoek
Het onderzoek is uitgevoerd door Stichting Accessibility in opdracht van Vereniging Bartiméus Sonneheerdt. Het onderzoek en de resultaten zijn vastgelegd in het rapport 'Monitor 2016 Toegankelijkheid Websites Nederland'. Dit rapport is te downloaden op de website van Vereniging Bartiméus Sonneheerdt: www.steunbartimeus.nl/websites-nog-steeds-slecht-toegankelijk/

Over Vereniging Bartiméus Sonneheerdt
Al ruim 100 jaar maakt Vereniging Bartiméus Sonneheerdt zich sterk om met innovatieve projecten mensen die blind of slechtziend zijn, jong en oud, zo volwaardig mogelijk te laten deelnemen aan de maatschappij. Projecten die de zelfredzaamheid en participatie verbeteren en zorgen voor meer onderlinge verbinding tussen ziende en niet-ziende mensen.
Meer informatie: steunBartimeus.nl

Over Stichting Accessibility
Accessibility is het onafhankelijke Nederlandse expertise- en onderzoeksinstituut voor ICT-toegankelijkheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen op het gebied van internet, software en elektronische toepassingen. Accessibility is een sociale onderneming. Onze inkomsten vloeien terug in research en development die bijdragen aan onze missie: een drempelloze digitale wereld voor iedereen.
Meer informatie: accessibility.nl

Vereniging Bartiméus Sonneheerdt