Nieuwe maatregelen tegen tekort sulfasalazine

De afgelopen dagen heeft het Reumafonds, gesteund door patiënten die meldingen deden, aandacht gevraagd voor het dreigende tekort aan sulfasalazine. Vandaag meldt de branchevereniging van apothekers (KNMP) dat het tekort waarschijnlijk over drie weken is opgelost. Ter overbrugging zal er tijdelijk een identiek geneesmiddel uit Frankrijk naar Nederland worden gehaald. Sija de Jong, manager Patiëntenbelangen van het Reumafonds: "we zijn erg blij dat er gewerkt wordt aan het tekort en dat de zorgen die patiënten hebben geuit serieus zijn opgepakt."

De productie van het middel zal verhoogd worden en de verwachting is dat binnen drie weken de complete markt weer is voorzien, aldus het KNMP. Om deze periode te overbruggen zal tijdelijk een voorraad sulfasalazine uit Frankrijk naar Nederland worden gehaald. Dit middel zal met een Franse verpakking worden geleverd, waar mogelijk met een Nederlandstalige bijsluiter. De maatregelen komen uit de Werkgroep Geneesmiddelentekorten die sinds 2013 bestaat. Uiteraard zal het Reumafonds de situatie nauwlettend in de gaten houden.

Sija de Jong: "Voor patiënten betekent dit hopelijk dat ze snel weer toegang hebben tot dit middel. We raden mensen die het middel nu nog niet kunnen krijgen aan om met hun arts alternatieven te bespreken."

De afgelopen weken heeft het Reumafonds verschillende meldingen binnengekregen dat het middel sulfasalazine beperkt leverbaar is. Dit tekort leidt tot gezondheidsrisico's voor patiënten. Er zijn in Nederland ongeveer 16.000 mensen die dit middel gebruiken. Het Reumafonds heeft een speciale webpagina met meer informatie voor patiënten: www.reumafonds.nl/sulfasalazine. Bovendien roept het Reumafonds mensen die te maken krijgen met leveringsproblemen op zich te melden via: www.reumafonds.nl/meldpunt.

Geplaatst in:

Noot voor de redactie Voor meer informatie kunt u terecht bij Marije Hulsinga, manager Corporate Communicatie van het Reumafonds. Telefoon: 020-589 64 11 of 06-4600 1009. E-mail m.hulsinga@reumafonds.nl. Zie ook www.reumafonds.nl/pers.

Reumafonds
Het Reumafonds is er voor bijna 2 miljoen mensen met een vorm van reuma. Wij ondersteunen hen onder meer door het geven van voorlichting en het financieren van wetenschappelijk onderzoek naar betere behandel-methodes en genezing. Ook komen wij op voor hun belangen bij politiek en zorg. Reumafonds, Postbus 59091, 1040 KB Amsterdam, www.reumafonds.nl. Telefoon: 020-589 64 64. Mail: info@reumafonds.nl

Reumafonds