De Bijenkorf onthult etalages feestseizoen 2016

4 november 2016 - Al ruim 338 dagen werkt de Bijenkorf toe naar het magische moment suprême: de etalages van het feestseizoen. Voor het warenhuis dé gelegenheid om uit te pakken met decorstukken, ambacht en nieuwe 3D-technieken. Dit jaar heeft oud theaterregisseur en kunstenares Noa Verhofstad meegewerkt om het thema Castle of Dreams tot leven te brengen: zestig kamers in een drie bij tweeënhalf meter groot verlicht kasteel. Elke kamer een eigen scene én alles handgemaakt.

Castle of dreams; alles voor de feestdagen van uw dromen - zo luidt dit jaar het thema van het feestseizoen van de Bijenkorf. Met in de etalages geen prijskaartjes, maar bijzondere verhalen die geïnspireerd zijn op een fantasierijke tijd van koning en koningin in een magisch kasteel. Een stiekeme romance in de torenkamer, zwierende ballerina's in de Danszaal en een koning die zijn overwinning viert in zijn kings room. Elke kamer en etalage trekt je mee in een wondere wereld, waar we genieten van familie, vrienden, overdadige feesten en mooie cadeaus. "Met de miniatuurverhalen willen we onze gasten in het hart raken en de gezelligheid en warmte van het feestseizoen omarmen. Iedere etalage prikkelt de zintuigen met beeld, geluid, licht en beweging. Traditiegetrouw zijn onze etalages in het feestseizoen de mooiste van het jaar. Het is dan ook niet voor niets dat we hier met het team bijna een jaar aan werken", aldus Esther van Geffen Head of Visual de Bijenkorf.

Kunstzinnig oog
De Bijenkorf hecht veel waarde aan innovatie en creativiteit. Vanuit die filosofie is ook de samenwerking met kunstenares Noa Verhofstad ontstaan. Van Geffen: "Een samenwerking met Noa stond al langer op de verlanglijst. Ze werkt heel gedetailleerd. De opdracht die we haar gaven was simpel: kun jij het Castle of Dreams voor ons ontwerpen? Haar schetsen en ideeën sloegen meteen aan." Ook de kunstenares is erg te spreken over de samenwerking: "Het was bijzonder om van zo'n groot warenhuis zoveel vertrouwen en creatieve vrijheid te krijgen. Net als in mijn andere werk, ligt ook hier de focus op ambacht en handwerk. Ik hoop dat iedereen die het kasteel bezichtigt voelt hoeveel liefde en noeste arbeid erin zit."

Laat je betoveren
Afgelopen donderdag 3 november werden in alle Bijenkorf filialen de nieuwe etalages feestelijk onthuld. De kamers van de Castle of Dreams zijn tot einde van het jaar in elke stad te bewonderen. Wel heeft elke vestiging een eigen creatieve invulling gegeven aan de 3D basisdecors. Het door Noa Verhofstad ontworpen kasteel is alleen in de etalage van de Bijenkorf Amsterdam te zien. Ondanks de kleine verschillen hoopt het 146-jarige warenhuis overal hetzelfde effect teweeg te brengen: namelijk de gasten ontroeren, fascineren en vooral te laten genieten van het feestseizoen.


Leuk om te weten:
- Ieder onderdeel van het decor is speciaal ontworpen voor de Bijenkorf.
- Het Visual team van de Bijenkorf heeft ruim 338 dagen gewerkt aan het concept - van tekentafel tot onthulling.
- Dit seizoen heeft de Bijenkorf - verdeeld over alle filialen - ruim 75.000 feestelijke ornamenten in het kerstgroen.
- In totaal zijn er 75 etalages van de Bijenkorf ingericht.
- In de etalages en in de winkel zijn 50 leeuwen met een hoogte van 1.50 meter en een gewicht van 17.5 kilo per stuk.
- De leeuw, de kronen en de maskers in zowel de etalages als in de winkel zijn gemaakt met behulp van de nieuwste 3D-technieken.
- Alle pruiken en make-up van de etalagefiguren zijn door ambachtslieden zorgvuldig met de hand gemaakt.

de Bijenkorf

plaats:
Amsterdam

Verstuur nu éénmalig een persbericht

Verstuur persberichten en beeldmateriaal naar redacties in binnen- en buitenland. Via het ANP-net, het internationale medianetwerk van PR Newswire of met een perslijst op maat.

Direct persbericht versturen