Omzetgroei supermarkten trekt in oktober verder aan

Steeds meer huishoudens doen online boodschappen

De supermarktomzet is in oktober met 3,5% gestegen naar Euro2,64 miljard (Euro2,55 miljard in oktober 2015). In de eerste 10 maanden van dit jaar is de supermarktomzet met 2,4% gestegen naar Euro28,32 miljard (Euro27,66 miljard t/m oktober 2015). Online boodschappen behaalt het afgelopen jaar een omzetaandeel van 1,9% binnen de totaalomzet van de supermarkten. Vorig jaar was dit nog 1,0%. Vooral jongeren en huishoudens met kinderen besteden bovengemiddeld aan online boodschappen.

Stijging aantal bezoeken aan supermarkt
De omzet per kassabon steeg in oktober 2016 met 1,9% naar Euro 22,28 (Euro 21,85 oktober 2015). Door een stijging van 1,6% van het aantal bezoeken aan de supermarkten in oktober was de omzetgroei hoger dan de afgelopen maanden juni (+0,8%), juli (+0,2%), augustus (+2,1%) en september (+2,6%).

Online aandeel supermarkt blijft groeien
Steeds meer huishoudens doen online boodschappen. Bijna 1 op de 7 huishoudens (vorig jaar 1 op de 12) koopt nu online bij de supermarkt en geeft van zijn uitgaven 11,8% online uit (vorig jaar 10,5%). Het zijn vooral jongeren en huishoudens met kinderen die steeds vaker en meer online in de supermarkt kopen. Ook besteden zij bovengemiddeld op zondag en in de avonduren. Huishoudens in de Randstad besteden ook bovengemiddeld aan online boodschappen. Dit geldt ook voor wat betreft het doen van boodschappen in de avonduren en op zondag.

Geplaatst in:

Voor meer informatie:
Joop Holla
Research Director | Consumer Experiences
T +31 (0)162 384 278 | M +31 (0)6 553 231 14
joop.holla@gfk.com

Over GfK
GfK biedt betrouwbare markt- en consumenteninformatie waardoor klanten betere beslissingen kunnen nemen. Over de hele wereld combineren meer dan 13.000 marktonderzoekexperts hun passie met de jarenlange onderzoekservaring van GfK. Hierdoor is GfK in staat om wereldwijde inzichten te koppelen aan lokale marktinformatie uit meer dan 100 landen. Door gebruik te maken van innovatieve technologieën, zet GfK big data om in smart data. Hierdoor kunnen onze klanten hun concurrentievoordeel verbeteren en krijgen zij meer inzicht in de keuzes en ervaringen van hun consumenten.

Voor meer informatie:www.gfk.com/nl of volg GfK op Twitter: https://twitter.com/GfK_nl

GfK

Dongen