Autoverkopen oktober 2016 noteren daling van 22 procent

In de maand oktober zijn in totaal 30.189 nieuwe personenauto's geregistreerd, wat 22,2 procent minder is dan in dezelfde maand vorig jaar (38.819 stuks). Dit jaar, de maanden januari t/m oktober, zijn er in totaal 315.328 auto's geregistreerd, een daling van 7,2 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2015 (339.803 stuks).

Eén en ander blijkt uit de officiële cijfers van RAI Vereniging, BOVAG en RDC | Centraal Bureau Mobiliteit Informatie.

In totaal denken de brancheorganisaties in 2016 uit te komen op 380.000 verkochte personenauto's. In hun recent afgegeven prognose verwachten zij dat in 2017 een verkoopaantal van 415.000 zal worden gehaald.

De vijf best verkochte merken in oktober 2016 zijn: 1. Volkswagen (3.697/12,3% marktaandeel), 2. Renault (3.121/10,3%), 3. Peugeot (2.282/7,6%), 4. Opel (2.195/7,3%) en 5. Ford (1.772/5,9%).

De vijf best verkochte modellen in oktober 2016 zijn: 1. Volkswagen Golf, inclusief Sportsvan (970/3,2% marktaandeel), 2. Opel Astra (902 stuks/3%), 3. Volkswagen Polo (895/3%), 4. Renault Clio (873/2,9%) en 5. Volkswagen UP! (760/2,5%).

Einde bericht

BOVAG is de brancheorganisatie van personenauto- en truckdealers, algemene auto-, tweewieler-, caravan-, aanhangwagen-, motorenrevisie-, autoverhuur- en autowasbedrijven, verkeersopleidingen en tankstations. BOVAG behartigt de belangen van ruim 10.500 ondernemers die een gezamenlijke omzet hebben van circa 50 miljard euro en werk bieden aan ruim 80.000 mensen.

RAI Vereniging, Rijwiel & Automobiel Industrie, behartigt de belangen van ruim 500 fabrikanten en importeurs van personenauto's en vrachtauto's, aanhangwagens en opleggers, carrosserieën en speciale voertuigen, motorfietsen en scooters, brom- en snorfietsen en fietsen. Ook de leveranciers van onderdelen voor deze voertuigen en van garage-uitrusting zijn bij de vereniging aangesloten.

RDC | Centraal Bureau Mobiliteit Informatie, onderdeel van de RDC groep, is een autoriteit op het gebied van betrouwbare en volledige statistische mobiliteitsgegevens voor onder andere onderzoeksinstituten, media en bedrijfsleven. RDC Group is een dochter van BOVAG en RAI Vereniging.

De leden van BOVAG en RAI Vereniging delen veel gezamenlijke belangen, vooral op het gebied van de mobiliteit. Voor die belangen werken BOVAG en RAI Vereniging nauw samen. In dit samenwerkingsverband wordt ook dit persbericht uitgegeven.

Voor meer informatie:
RAI Vereniging: Cees Boutens, 06-5321 2633
BOVAG: Tom Huyskens, 06-2257 9229
RDC | Centraal Bureau Mobiliteit Informatie:
Linda Land, telefoon 020-549 7133, mobiel 06-53 76 04 19

Amsterdam, 1 november 2016