Nationale Jeugdhulpprijzen 2016 Stemming voor de publieksprijs geopend

Vanaf vandaag kan iedereen stemmen voor de publieksprijs van de Nationale Jeugdhulpprijzen. Op de website www.nationalejeugdhulpprijzen.nl kun je tot en met 24 november je stem uitbrengen op één van de zes genomineerde projecten, die zich allemaal richten op vluchtelingenkinderen. De winnaar ontvangt 20.000 euro om in zijn plan of project te investeren. De winnaars van de prijzen worden bekend gemaakt tijdens de Mulock Houwer-lezing op 24 november.

Genomineerde projecten
Op de website van de Nationale Jeugdhulpprijzen zijn filmpjes te zien van de zes genomineerde projecten. Deze projecten zijn:
- Het Mind-Spring Junior programma van Stichting Mind-Spring dat zich richt op het versterken van eigen kracht en (sociale) steun van kinderen in AZC's.
- Beter een goede buur van Stichting Timon waarbij vrijwillige 'omwoners' naast alleenstaande jonge vluchtelingen gaan wonen, samen met hen dingen doen en hen zo op weg helpen in de Nederlandse samenleving.
- De Toekomstacademie van New Dutch Connections waarbij jonge vluchtelingen met behulp van vele vrijwilligers werken aan een toekomst waarin ze hun dromen en kansen kunnen waarmaken.
- Family Empowerment (Fame) van Stichting Centrum '45 dat gericht is op het vergroten van de veerkracht en het sociale netwerk van met name Syrische gezinnen (vluchtelingen en asielzoekers).
- Thuistaal van Rijnbrink en Saxion lerarenopleiding basisonderwijs in Enschede waarbij studenten vluchtelingengezinnen bezoeken, daar samen met de kinderen lezen en spelletjes doen met als doel de taalontwikkeling te stimuleren en daarmee de integratie te bevorderen.
- Asielvloggers van de Kindercorrespondent in samenwerking met Team Up waarbij vluchtelingenkinderen leren vloggen zodat ze hun stem kunnen laten horen, iets wat nauwelijks gebeurt maar wel een helende werking heeft volgens de betrokken kinderen.

Achtergrond prijzen
De Nationale Jeugdhulpprijzen gaan dit jaar naar inspirerende en veelbelovende initiatieven die erop gericht zijn de rechten van vluchtelingenkinderen zo goed mogelijk te behartigen. De prijzen bestaan uit een publieksprijs en vakprijs.

De vakprijs wordt toegekend door een jury bestaande uit professionals, wetenschappers en ervaringsdeskundigen: Kees Bakker, juryvoorzitter (Nederlands Jeugdinstituut), Martine Goeman (Defence for Children), Akhrat Selevani (via Defence for Children), Dorine Manson (Vluchtelingenwerk), Mher Buthan (via Theater DEGASTEN), Samia Saiid (via Nidos).

De Nationale Jeugdhulpprijzen zijn een initiatief van het Jeugd Innovatie Fonds. De organisatie is in handen van het Nederlands Jeugdinstituut. Meer informatie over de Nationale Jeugdhulpprijzen: www.nationalejeugdhulpprijzen.nl.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met het Nederlands Jeugdinstituut, afdeling Communicatie: telefoon (030) 230 63 49, e-mail pers@nji.nl. Wilt u via RSS feed op de hoogte blijven van onze persberichten? Meld u dan aan via www.nji.nl/pers. Algemene informatie over het Nederlands Jeugdinstituut vindt u op www.nji.nl. Volg ons op Twitter.

Nederlands Jeugdinstituut NJi