LANCOM Systems trekt Rohde & Schwarz aan als strategische partner

MÜNCHEN, November 1, 2016 /PRNewswire/ --

LANCOM Systems GmbH, de toonaangevende Duitse fabrikant van oplossingen voor netwerkinfrastructuren voor zakelijke klanten en de openbare sector, heeft een nieuwe aandeelhouder gevonden, Rohde & Schwarz. Onder voorbehoud van goedkeuring door de Duitse mededingingsautoriteit, zal de in Muenchen gevestigde elektronicagroep de aandelen van twee vertrekkende aandeelhouders aanschaffen.
Na meer dan 14 jaar van succesvolle samenwerking verlaten twee financiele investeerders, S-UBG AG Aken en een familiebedrijf, de eigendomsgroep van LANCOM. Beide investeerders zijn sinds de oprichting in 2002 bij LANCOM betrokken geweest. Hun aandelen zullen worden overgenomen door Rohde & Schwarz. De oprichter en algemeen directeur van LANCOM, Ralf Koenzen, mededirecteur en partner Stefan Herrlich, en oprichter en partner Carl-Thomas Epping behouden hun aandelen. De aandeelhouders leggen zich toe op het behalen van de gedeelde doelstelling van LANCOM Systems, die tot strekking heeft de toonaangevende Europese leverancier van LAN-, WAN- en WLAN-infrastructuren te worden. De onlangs aangekondigde toetreding tot de markt voor cloud-based netwerkbeheer, in combinatie met SDN-/SD-WAN-technologieen (door software gedefinieerd netwerken/door software gedefinieerde WAN), zal een belangrijke rol spelen.
De oprichter van LANCOM, Ralf Koenzen, ziet enorme kansen in de samenwerking met de nieuwe aandeelhouder: "Rohde & Schwarz en LANCOM passen zeer goed bij elkaar, qua strategische focus, bedrijfscultuur en hun inzet voor in Duitsland gemaakte technologie. Onze bedrijfsmodellen en portfolio's vullen elkaar ideaal aan. Via deze samenwerking verwachten we een sterke toename in onze verdere groei en een hoge mate van continuiteit. We verheugen ons zeer op deze samenwerking."
Peter Riedel, President en COO van Rohde & Schwarz, bevestigt: "We zijn erg tevreden dat we als nieuwe aandeelhouder een belang in LANCOM hebben weten te verwerven. We willen LANCOM helpen het meeste uit de enorme toekomstige groeikansen te halen. Door onze gelijkaardige bedrijfsstructuren kunnen we snel vooruitgang boeken bij het benutten van synergieen met betrekking tot markttoegang en de productportfolio. Het verheugt ons dat we samen aan de toekomst kunnen werken."
Sinds de oprichting in 2002 heeft LANCOM Systems een indrukwekkende gemiddelde jaarlijkse groei gekend van 14 % (CAGR). In 2015 ontving LANCOM de prestigieuze Sustained Excellence Award van Deloitte. Deze onderscheiding erkent de prestaties van bedrijven met uitstekende groei op lange termijn, innovatieve uitmuntendheid en inzet op de lange termijn voor ondernemerschap. LANCOM heeft ongeveer 270 medewerkers, voornamelijk op het hoofdkantoor te Wuerselen (Duitsland), in de buurt van Aachen.
De partijen hebben afgesproken de aankoopprijs en de details van de overeenkomst geheim te houden.
Contactpersoon: Monika Roth, telefoon: +498941290, press@rohde-schwarz.com

Rohde & Schwarz